Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Faglig vejledning i skolen

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Udbyder: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Bevægelsesvejleder, Danskvejleder, Engelskvejleder, Matematikvejleder, Naturfagsvejleder

Tilmeld

Corona-info om undervisning på campus

Vi har igen åbnet dørene for undervisning på campus. Tilmelder du dig et modul med undervisning på campus, sørger vi selvfølgelig for at følge sundhedsmyndighedernes gældende retningslinjer.

Lær at styrke den faglige kultur med vejledningsmetoder og procesværktøjer

  • Lær at designe og evaluere vejledningsforløb for kolleger for at skabe en bedre faglig arbejdskultur. 

Hvordan udvikler man den gode faglige og kollegiale kultur? Med modulet Faglig vejledning i skolen får du både nye perspektiver på den gode faglige kultur samt metoder og værktøjer til at realisere den.

Med dit fag som kerne lærer du at facilitere og udvikle samarbejdet omkring faget og det faglige områdes udvikling i skolen gennem kommunikation og ledelse. Du får indsigt i pædagogisk udviklingsarbejde, evalueringsteori og -metode, og du får udviklet dine personlige kompetencer i forhold til at lede og fremme samtaler og læreprocesser i forskellige kollegiale fora. Målet er, at du kan udvikle en læringsorienteret og refleksiv faglig kultur, som samtidig styrker elevernes læring generelt og inden for dit fag.

Du kommer til at lære at se problematikker og udfordringer fra flere perspektiver med iagttagelsespositioner og interaktionsprocesser, og du bliver i stand til at reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet.

Det får du indsigt i på dette modul: 

  • Hvordan du argumenterer for kollegiale lære- og udviklingsprocesser samt definerer, leder og evaluerer indsatsen. 
  • Lær at tage ansvar for fagdidaktiske udviklingsprocesser ved hjælp af vejledning, udviklingsprocesser, kommunikation og en ledelsestilgang baseret på observation og positionering. 
  • Hvordan du reflekterer over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet.

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til?

Du skal søge ind på modulet, hvis du gerne vil have en nøglefunktion i forhold til at skabe og udvikle den faglige kultur gennem vejledning og procesledelse. Det kan være i din rolle som lærer, leder, ressourceperson eller pædagog. 

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende 

  • kan påtage sig ansvar for at rammesætte og proceslede fagdidaktiske udviklingsprocesser. 
  • mestrer anvendelse af forskellige vejledningsfaglige tilgange og positioner. 
  • kan indgå i, facilitere og udvikle samarbejdet omkring faget og det faglige områdes udvikling i skolen. 
  • har viden om teorier vedrørende praksislæring - herunder organisatoriske betingelser for læreprocesser. 
  • har indsigt i vejledningsteori, -metoder og procesledelse. 
  • har indsigt i pædagogisk udviklingsarbejde, evalueringsteori og -metode. 
  • kan reflektere over iagttagelsespositioner og interaktionsprocesser i samarbejdet. 
  • kan begrunde, definere, lede og evaluere kollegiale udviklingsprocesser. 
  • mestrer kommunikative kompetencer i forhold til at etablere og facilitere det fagdidaktiske udviklingsarbejde. 
  • kan reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet.