Gå til hovedindhold

Undervisning og læring

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Diplom i Erhvervspædagogik

ECTS: 10

Tilmeld

Lær at tilrettelægge tværfaglig, differentieret undervisning inden for det erhvervspædagogiske undervisningsfelt

 

  • Lær at håndtere forskellige læringsteoretiske tilgange i erhvervspædagogik.
  • Styrk din evner til at indgå i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om læringsaktiviteter.

Hvordan lærer unge og voksne bedst i det erhvervspædagogiske felt? Det er der ikke ét universelt svar på, og derfor får du på modulet Undervisning og læring forskellige læringsteoretiske tilgange og metoder, så du kan tilrettelægge, observere, analysere og evaluere din egen eller andres undervisningspraksis.


Med udgangspunkt i forskningsbaserede teorier om læring og ledelse af læringsaktiviteter i det erhvervspædagogiske praksisfelt får du mulighed for at reflektere over læreprocesser i forhold til din daglige praksis som underviser. Du får også ny viden om relationer og kommunikationens betydning for læring i det erhvervspædagogiske undervisningsfelt.


Ved modulets afslutning har du fået viden du kan bruge til både at observere, analysere og evaluere din egen og andres undervisning og vurdere valg af læringsaktiviteter på et informeret grundlag. Den viden vil gøre det lettere for dig at indgå i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om tværfaglige eller helhedsorienterede læringsaktiviteter.

Det får du indsigt i på dette modul: 

 

  • Lær at tilrettelægge, observere, analysere og evaluere undervisningspraksis.
  • Hvordan du indgår i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om tværfaglige, helhedsorienterede og differentierede læringsaktiviteter.
  • Lær at håndtere forskellige læringsteoretiske tilgange og kunne reflektere over deres betydning for det erhvervspædagogiske undervisningsfelt.

Modulet er et obligatorisk modul på Diplom i erhvervspædagogik men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er målrettet dig, der gerne vil have en bedre forståelse for alle dele af undervisningen inden for erhvervspædagogik; fra planlægning til udførelse og evaluering.  

Adgangskrav

Du har flere muligheder for at opfylde adgangskravene til moduler på Diplom i erhvervspædagogik:

  • Du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, som mindst er på niveau med en erhvervsakademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt har mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse
  • Du vurderes via en individuel kompetencevurdering til at have uddannelsesmæssige forudsætninger eller realkompetencer, der svarer til adgangsbetingelserne.
  • Særligt: Hvis du opfylder de faglige betingelser for ansættelse som lærer ved erhvervsuddannelserne eller arbejdsmarkedsuddannelserne, kan du optages på de to første obligatoriske moduler (Modul 1: Undervisning og læring, Modul 2: Undervisningsplanlægning og didaktik). Når du har bestået disse to moduler, vil du via en individuel kompetencevurdering kunne få adgang til de øvrige moduler på uddannelsen.
     
Det står der i studieordningen

Kompetencemål

Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at

  • håndtere forskellige læringsteoretiske tilgange og kunne reflektere over deres betydning for det erhvervspædagogiske undervisningsfelt.
  • påtage sig ansvar for at udvikle erhvervspædagogisk praksis i forhold til deltagernes læreprocesser.
  • indgå i dialog og samarbejde med deltagere, kollegaer og organisation om undervisning og læring.

For at opnå disse kompetencer skal den studerende


Viden

  • have indsigt i og teorier om læring og ledelse af læringsaktiviteter i det erhvervspædagogiske praksisfelt.
  • kunne reflektere over unges og voksnes læreprocesser i det erhvervspædagogiske praksisfelt.
  • have viden om relationer og kommunikationens betydning for læring.


Færdigheder

  • kunne observere, analysere og evaluere egen og andres undervisning samt vurdere valg af læringsaktiviteter.
  • kunne tilrettelægge tværfaglige, helhedsorienterede, differentierede læreprocesser inden for det erhvervspædagogiske undervisningsfelt.
  • kunne indgå i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om læringsaktiviteter.