Gå til hovedindhold

Vejledning og organisatoriske læreprocesser

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Medier og kommunikation

Tilmeld

Lær at arbejde professionelt med læring og pædagogisk udvikling og innovation 

  • Bliv klædt på til at lede projekter om videndelings-, lærings- og forandringsprocesser i pædagogiske organisationer. 

Hvordan arbejder du med pædagogisk udvikling i en organisation? Med dette modul får du ikke kun noget af den nyeste forskningsbaserede viden om kommunikationsteori og læreprocesteori, du bliver også klædt på til at igangsætte og gennemføre vejlednings- og udviklingsopgaver i organisationen.  

Du kommer til at stifte bekendtskab med projektledelse i relation til pædagogiske udviklingsprocesser og innovation, og du kan dermed understøtte pædagogisk udvikling i organisationer med undersøgelser, facilitering af processer og vejledning af kolleger og medarbejdere.  

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du finder de indsatsområder, hvor en udviklings- eller procesindsats er givet bedst ud. 
  • Hvordan du faciliterer de nødvendige forandrings- eller vejledningsprocesser for at skabe den bedst mulige pædagogiske praksis. 
  • Hvordan du leder et projekt inden for det pædagogiske område med hensyntagen til kultur og lokale organisatoriske kontekster. 

Modulet er et valgmodul på Diplom i pædagogik men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der arbejder med pædagogik og ønsker at varetage funktionen som læringsvejleder eller har interesse i udvikling af læringsmiljøer.

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Den studerende 

  • kan igangsætte, gennemføre, vurdere og begrunde vejlednings- og udviklingsopgaver i organisationen i relation til aktuelle indsatsområder på baggrund af forskningsbaseret viden. 
  • kan udvikle undersøgelses- og evalueringstiltag i forhold til organisationskultur samt vejlednings- og udviklingsopgaver. 
  • har viden om vejledningsteorier og -metoder. 
  • har viden om grundlæggende teorier og principper for organisations- og skoleudvikling. 
  • har indsigt i kommunikationsteori og læreprocesteori. 
  • kan reflektere over vejledningsteori og metoder relateret til vejledning af det pædagogiske personale i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogisk praksis. 
  • kan vurdere og anvende relevante metoder og værktøjer til projektledelse. 
  • kan understøtte videndelings-, lærings- og forandringsprocesser i lokale organisatoriske kontekster. 
  • kan facilitere processer og vejlede kolleger i udvikling af pædagogisk praksis.