Gå til hovedindhold

Vejledningsmetoder og -processer

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Vejledning og supervision

Tilmeld

Specialisér dig i vejledning og bliv en nøgleperson i forhold til at håndtere interventioner  

  • Lær at tilrettelægge, lede og evaluere vejledningsforløb og vejledningsprocesser. 
  • Få indsigt i vejledningsteori og lær at håndtere de metoder og processer, som ligger til faget. 

Vil du specialisere dig i vejledning? Så er modulet i vejledningsmetoder og -processer det oplagte valg i forhold til at få både teori og metodisk specialisering i vejledning inden for dit fag.  

Vejledning er afhængig af kontekst. På modulet lærer du derfor at identificere og arbejde med de videnskabsteoretiske og metodiske positioner, som du eller dine fagfæller indtager i vejledningssituationer og -processer. Det giver dig også bedre mulighed for at vurdere, vælge og begrunde de rette interventionsmetoder i vejlednings- og procesledelse.  

Samtidig får du værktøjerne til at udvikle din praksis ved at reflektere over de interaktionsprocesser, positioneringer og magtrelationer, som du eller fokuspersoner indtager i vejledning. Den refleksion kan både foregå alene eller med fagfæller og fokuspersoner. 

Du kan, ved modulets afslutning, med din faglige indsigt og nye kompetencer facilitere et læringsmiljø, som er både anerkendende og lærende, og hvor der er fokus på etiske problemstillinger. 

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du tilrettelægger, leder og evaluerer vejledningsforløb.  
  • Lær at skabe et anerkendende og udfordrende læringsmiljø med opmærksomhed på etiske problemstillinger. 
  • Få indsigt i interventionsmetoder på individ- og gruppeniveau og lær, hvordan du vurderer, vælger og begrunder valget af interventionsmetode.  
  • Lær at reflektere over og håndtere interaktionsprocesser, positioneringer og magtrelationer i samarbejde med fagfæller og fokuspersoner. 

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?  

Du vil gerne arbejde med vejledning eller gør det måske allerede. Med dette modul får du den teoretiske ballast og metodiske indsigt til at udvikle din praksis og løfte din faglighed inden for vejledning. 

Adgangskrav 

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen 

Læringsmål 

Den studerende 

  • kan tilrettelægge, lede og evaluere vejledningsforløb.  
  • kan analysere, evaluere og udvikle procesledelse af vejledningsforløb.  
  • kan reflektere over og håndtere interaktionsprocesser, positioneringer og magtrelationer i samarbejde med fagfæller og fokuspersoner. 
  • har viden om vejledningsteori, -metode og -processer.  
  • har indsigt i interventionsmetoder på individ- og gruppeniveau.  
  • kan identificere de videnskabsteoretiske og metodiske positioner, der ligger til grund for valgte/givne vejledningsteorier og -metoder. 
  • kan vurdere, vælge og begrunde interventionsmetoder i vejlednings- og procesledelse.  
  • kan anvende vejledningsmetodiske færdigheder i en læringsorienteret kontekst.  
  • kan facilitere et anerkendende og udfordrende læringsmiljø med opmærksomhed på etiske problemstillinger. 
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

På modulet bliver du bedømt ved en prøve med ekstern censor.