Publiceret:
Hvordan kan elever få en større læseoplevelse og måske blive bedre til at fortolke litteratur ved eksempelvis at tegne, hvad de oplever, mens de lytter til en bog?
Sådan lyder en let forsimplet udgave af det spørgsmål, lærer Jennifer Weber stiller i sit bachelorprojekt. Inspirationen kom fra et praktikophold på en skole, hvor hun netop blev imponeret over, hvor meget elever kunne fortolke historier, når de tegnede dem. Elevernes tolkninger blev meget forskellige og adskiller sig på den måde fra mere traditionel undervisning i litteratur, hvor klassen ofte i fællesskab bevæger sig frem mod en fælles opfattelse af, hvad teksten handler om.
-Jeg har lavet et bud på en mere moderne litteraturpædagogik, som tager udgangspunkt i eleverne selv og deres fortolkning af teksten. Jeg vil give mere plads til eleven, og med denne tilgang gøres selve elevernes litterære oplevelse til et mål i litteraturundervisningen frem for blot et middel til fortolkning og analyse, siger Jennifer Weber og understreger, at hendes tilgang til arbejde med litteratur ikke er en kritik af den eksisterende tilgang i skolerne, hvor eleverne gennem analyser kommer frem til fortolkninger.
Hun foreslår også, at eleverne får mulighed for at benytte sig af flere medier i fortolkningsprocessen. Bruger de eksempelvis lyd eller billeder, kan det være endnu en vej til, at eleverne får en oplevelse med teksten og lever sig ind i den.
Læs mere om Jennifers projekt her.
Jennifer Webers opgave blev udnævnt som landets tredje bedste bachelorprojekt.
Endnu en pris til Jennifer
Udover at have lavet landets tredje bedste bachelorprojekt, modtog Jennifer Weber også fagbladet Folkeskolens pris for bedste formidling.
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen, uddeles der priser til de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse. Også her var der en pris til UC SYD: Konsulent hos Dansk Skoleforening for Sydslesvig har skrevet en af årets tre bedste diplomopgaver
Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.