Casens titel
Nedbringelse af antallet af udeblivelser i sundhedsvæsenet gennem brugerinddragelse.
Resumé af casen
Casen omhandler en af sundhedsvæsenets helt store udfordringer; udeblivelser. En udeblivelse er når patienten ikke møder op til en aftale (undersøgelse, operation mm.) som de er blevet indkaldt til.
Hver femte patient udebliver fra aftaler de er blevet indkaldt til på et hospital. De mange udeblivelser betyder at undersøgelsesrum så tomme og personalet spilder deres tid. Det vi kalder ressourcer (undersøgelsesrum og personale) udnyttes derfor ikke optimalt. Det er dyrt for Sundhedsvæsenet at ressourcerne ikke udnyttes bedst muligt.
Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvem der udebliver fra planlagte undersøgelser eller operationer, hvorfor de udebliver, hvad der kan gøres ved udeblivelser, og om det kan betale sig for sygehusene at gøre noget ved det.
Brugerinddragelse er et af de 8 nationale kvalitetsmål som skal sikre, at alle sundhedsvæsenets sygehuse, almen praksisser og kommuner arbejder i en fælles retning mod blandt andet sammenhængende patientforløb og et mere effektivt sundhedsvæsen.
Det er derfor også oplagt, at brugerinddragelse bruges som metode når f.eks. sygehusets enkelte afdelinger ønsker at finde ud af hvordan man nedbringer antallet af udeblivelser.
Arbejdet med casen
Sygehus X har en forventning om at kunne udnytte ressourcerne bedre gennem arbejdet med brugerinddragelse. Sygehus X’s skriver i deres kvalitetspolitik at ”Patienten er den eneste, der er involveret i det samlede sygdomsforløb” og patienten er således vigtig, når der skal sikres kvalitet og sammenhæng.
I workshoppens case sætter vi fokus på, hvordan I som Sundhedsadministrativ koordinator kan bistå afdelingsledelsen på en sygehusafdeling ift. at udvikle en plan for brugerinddragelse med det formål at nedbringe antallet af udeblivelser.
I vil i case-arbejde komme til at drage paralleller til flere af uddannelsens fagemner; tværprofessionelt samarbejde, analyse af kvalitetsdata, udvikling af struktur for brugerinddragelse samt driftsoptimering mm.
Pensummateriale
- Altinget/Sundhed – ”Patienter kan have gode grund til at udeblive fra en aftale”
- Sundheds- og ældreministeriet DR, Kommunernes Landsforening (KL). - Nationale mål for sundhedsvæsenet. 2016.
Casens faglige områder
- Sundhedsadministration og koordinering
- Teknologi og data
- Kommunikation
- Jura
Casen som PDF
Bliv klogere på uddannelsen
Du kan lige nu læse til sundhedsadministrativ koordinator i Esbjerg og fra studiestart 2023 også i Haderslev. Er du nysgerrig på uddannelsen og jobbet? Så bliv klogere her.