Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Efter- og videreuddannelse

Diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Praktiklærer i grundskolen

Lær at varetage opgaven som meduddanner, vejleder for og bedømmer af lærerstuderende i praktik

  • Få viden om lærings- og udviklingspotentialer i forhold til sprogudvikling
  • Lær at inddrage ny viden og teknologi til sprogforståelse og kommunikation

Vil du understøtte de lærerstuderendes læreprocesser i den integrerede praktik? På dette modul får du ikke blot en forbedret forståelse af din egen professionelle dømmekraft og indsigt i vidensformer i relation til egen professionsudøvelse, men lærer også at udvikle et samarbejde med de lærerstuderende og professionshøjskolen om varetagelse af lærerens opgaver som undervisning, mødevirksomhed, skoleudvikling og skole-hjem-samarbejde.

Du vil på modulet udvikle en forståelse for de forskellige perspektiver og paradigmer, som ligger til grund for lærerstuderendes integreret praktik og deres uddannelse. Med denne forståelse kan du ikke bare tilrettelægge praktikforløb, men også opbygge samarbejdet med professionshøjskolen om at understøtte de lærerstuderendes refleksioner over pædagogiske og didaktiske problemstillinger.

Hvem henvender modulet sig til?

Du er lærer i grundskolen og skal have lærerstuderende i integreret praktik. På dette modul får du både den nyeste viden samt praktiske kompetencer til at indgå fagligt kompetent i det spændende arbejde.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet læreruddannelsen.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende

  • have viden om professionel dømmekraft og indsigt i vidensformer i relation til egen professionsudøvelse
  • have viden om voksnes læreprocesser og vejledning af lærerstuderende
  • have indsigt i skolens uddannelseskultur, herunder skolen som uddannelsesorganisation i samspil med professionshøjskolen
  • have viden om lærerfaglighed i relation til samspillet mellem undervisningsfag og lærerens grundfaglighed.
  • kunne reflektere over professionsidentitet i samarbejdet med lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderendes refleksioner over pædagogiske og didaktiske problemstillinger samt deres indbyrdes samarbejde i praktikgruppen
  • kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i samarbejde med de lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderende i at identificere og analysere elevers deltagelse i og udbytte af undervisning.
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

På modulet bliver du bedømt ved en intern prøve.

Tilmeld dig her

Praktiklærer i grundskolen

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information

Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.