Forstå dynamikken og kompleksiteten i det at uddanne og vejlede – målrettet postgraduat vejledere
Få indsigt i, hvad der kan fremme og udvikle læringen hos uddannelsessøgende.
Bliv styrket i planlægning, gennemførelse og evaluering af formidlings- og undervisningspraksis
I uddannelsen af uddannelsessøgende på f.eks. specialuddannelser indenfor anæstesi, intensiv og det akutte område, vil en viden og færdigheder indenfor formidlings- og undervisningspraksis kunne støtte og videreudvikle dine kompetencer til at skabe udvikling og læring hos den uddannelsessøgende.
Det lærer du på modulet:
- Tilrettelæggelse af læreprocesser og interventionsformer, herunder udvalgt læringsteori
- Didaktiske teorier og undervisningstilrettelæggelse
- Vejledning og refleksion som teori og metode
- Evaluering som teori og metode
- Udvalgte forskningsmetoder samt udvalgte udviklings- og forskningsprojekter med relevans
for modulets faglige indhold
Modulet er et valgfrit modul på Sundhedsfaglig diplom - i Sundhedsformidling og klinisk uddannelse, men kan også tages selvstændigt.
Datoer:
14.01.26
21.01.26
28.01.26
04.02.26
18.02.26
25.02.26
Tidspunkt: 8.30 – 14.30
Opgaveaflevering: d. 16.03.26 kl. 10.00
Mundtlig eksamen: d. 25.03.26
Det står der i studieordningen
Modulet sætter fokus på pædagogisk tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af såvel formidlings-, vejlednings- som undervisningsaktiviteter rettet mod uddannelsessøgende sundhedsprofessioner i og uden for sundhedssektoren.
Modulet tager udgangspunkt i deltagernes erfaringer, og der arbejdes med pædagogiske og didaktiske teorier og metoder, der kan styrke og videreudvikle en sundhedsformidlende og sundhedsfremmende og forebyggende indsats.
Læringsmål
- Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering
Viden
- Har viden om pædagogisk teori og metode i forhold til sundhedsformidlende aktiviteter, deltagerrettet undervisning og kliniske uddannelsesforløb
- Har forståelse for og reflekterer over betydningen af forskellige former for formidlings-, og
undervisningspraksis i forhold til praksis
Færdigheder
- Kan inddrage, beskrive, analysere, vurdere og formidle pædagogisk teori og metode i relation til formidlings- - og undervisningspraksis
- Kan analysere og vurdere de pædagogiske konsekvenser, som en valgt pædagogisk tilgang
kan have - Kan anvender sin viden om formidling og undervisning i praksis
- Kan anvender metoder og redskaber til indsamling og analyse af litteratur og undersøgelses- og forskningsresultater med relevans for modulets faglige indhold
Kompetencer
- Videreudvikler sine pædagogisk-didaktiske evner
- Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar i forbindelse
med planlægning, gennemførelse og evaluering af formidlings- og undervisningspraksis i
forhold til praksissituationer
Hvem henvender modulet sig til
Modulet er til dig, der arbejder med uddannelse af og vejleder på specialuddannelser indenfor anæstesi, intensiv og det akutte område.
Adgangskrav
De samme som de andre moduler på SD sundhedsformidling og klinisk praksis
For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.
Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.
Bedømmelsesform
Du afslutter modulet med en intern prøve, som bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Tilmeld dig her
Formidlings- og undervisningspraksis målrettet postgraduat vejledere
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
Lokation
Format
Startdato
Slutdato
Tilmeldingsfrist