Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau
  • Korte forløb og konsulentydelser For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere eller konsulentydelser

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Videnstemaer UC SYD Forskning sætter fokus på særlige videnstemaer. Mød vores eksperter. Læs om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.
  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Kim Jerg (KJER)

Kim Jerg

Kim Jerg

Lektor - Pædagoguddannelsen

Ekspert i leg, legekultur og æstetiske processer.

Kim Jerg underviser på Pædagoguddannelsen på UC SYD og forsker i små børns lege og pædagogens deltagelse, bl.a. i projektet PLAY LAB

Telefon: 7266 4252
E-mail: kjer@ucsyd.dk
By: Aabenraa
UC Viden: Se profil

Siden Kim Jerg var ung, har han været optaget af kulturproduktioner – særligt teater. Han har deltaget i og været fascineret af projekter, hvor en gruppe mennesker sammen skaber kulturproduktioner under arbejdsformer, der har legens karakter (devising).

Kim Jerg er forsat optaget af børns og unge legekultur – af større og mindre flokke af børn og unge, der over tid videreudvikler deres samvær og deres fortællinger med intensitet, alvor og glæde.

Han forundres over den kompleksitet mennesker håndterer, og de kompetencer de besidder og videreudvikler i leg. Det kan ikke være ligegyldigt.

Formelt kan legen […] kaldes en fri handling, der opfattes som noget "ikke alvorligt ment", og som noget der står udenfor det daglige liv. Den kan ikke desto mindre lægge fuldstændigt beslag på sin udøver, tjener intet nyttigt formål og er ikke forbundet med nogen materiel interesse. Den udspilles indenfor bestemte tidsmæssige og rumlige grænser, og forløber i en ganske bestemt orden efter gældende regler.

Huizinga 1938

Vil du vide mere?

Se Kim Jergs forskerprofil og læs mere om videnstemaet leg og legekultur i dagtilbud, hvor Kim Jerg er en af UC SYD's eksperter.

Netværk

For at holde sig fagligt opdateret deltager Kim Jerg i følgende netværk:

Udgivelser

Kultur af, med og for børn – især de yngste, Jerg, Kim & Nielsen, Kaare W. (2015) i: Næsby, Torben og Kornerup, Ida (red.), Kvalitet i dagtilbud: Grundbog til dagtilbudspædagogik, s. 96-117; Frederikshavn: Dafolo

Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv, Jerg, Kim & Nielsen, Kaare W. (2014) i: Næs-by, Torben og Kornerup, Ida (red.): Pædagogens grundfaglighed: Grundbog til pædagog-uddannelsen, s.252-268; Frederikshavn: Dafolo

Legekultur – tur/retur (masterafhandling), Jerg, Kim (2011), Syddansk Universitet

Diverse artikler i Drama & Teater, Danmarks Dramalærerforening. Jerg, Kim (2009-)