Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Digitale teknologier i organisationens arbejdsprocesser (DP)

Styrk dine kompetencer indenfor AI og digitale processer og få greb om, hvordan du kan forstå og anvende nye digitale muligheder i dit arbejde.  

Det får du indsigt i på dette modul

På forløbet får du indsigt i, hvordan du kan anvende digitale muligheder i dit arbejdet og i din organisations arbejdsprocesser, og herunder også de lovgivningsmæssige rammers betydning og de muligheder, der er kan anvendes i administrativ virksomhed og opgaver. 
AI kan anvendes i mange rutineopgaver og kan derved frigøre tid og ressourcer til andre opgaver, og kan bidrage bedre og mere sikkert beslutningsgrundlag i offentlig forvaltning. I forløbet arbejder vi med digitaliseringens muligheder og med, hvordan du som ansat i en administrativ funktion kan få gavn af de muligheder. 
Vi arbejder på forløbet med udgangspunkt i konkrete problemstillinger og muligheder, og du kommer til at arbejde praksisnært med udgangspunkt i dine egne cases og problemstillinger, så du derved konkrete arbejder med relevante perspektiver og løsninger til din egen kontekst.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, der arbejdet med offentlig forvaltning og administration, og som er interesseret i, hvordan man kan komme i gang med at anvende nye teknologiske muligheder i dit og din organisations arbejdsprocesser.

Modulet er udviklet med baggrund i et konkret formuleret kompetenceudviklingsbehov og ønsker til indhold fra HK, KL samt fra den private sektor.

Modulet er baseret på ok 24 projektet ”Digitale og teknologiske kompetencer” samt det forudgående projekt ”Medarbejderkompetencer på området for informations- og cybersikkerhed”, der er et samarbejde på tværs af parterne på arbejdsmarkedet om udvikling af velfærdssamfundets kerneopgaver. 

Projektet baserer sig på inddragelse af eksperter, medarbejdere og ledere i arbejdet med digitale og teknologiske kompetencer fra i alt 12 kommuner, HK, KL, Komponent. 

Der er formuleret eksplicit behov for modulet fra KL og HK, og der er ligeledes formulerede behov fra den private sektor.

Adgangskrav

Du skal have gennemført én af følgende uddannelser for at blive optaget, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

  • Erhvervsakademiuddannelse
  • Akademiuddannelse
  • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
  • Kandidatuddannelse
  • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

Opfylder du ikke ovenstående krav, kan du også blive optaget på dine realkompetencer, hvis de anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne

Det står der i studieordningen

Formål
Modulets formål er at give den studerende grundlæggende indsigt i digitaliseringens muligheder og arbejdet med kunstig intelligens for derigennem at styrke den digitale forestillingsevne. Med baggrund i metoder og analyseredskaber bliver den studerende i stand til at bidrage til at vurdere, anvende og implementere digitale teknologier i organisationen til at understøtte og udvikle egne og organisationens arbejdsprocesser.

Indhold
På modulet introduceres til forskellige digitale teknologier, herunder anvendelse af kunstig intelligens og generativ AI i opgaveløsningen. Med afsæt i juridiske, etiske og faglige rammevilkår samt bæredygtighedsaspekter arbejdes der med konkrete brugsscenarier, hvor digitale teknologier bidrager til at udvikle og gentænke egen og organisationens opgaveløsning.

Der arbejdes med vurdering af gevinster ved og realisering af digitale teknologier gennem forandrings- og implementeringsprocesser i organisationen i et tværfagligt samarbejde, herunder formidling af anvendelse og muligheder ved digitale teknologier til brugere og samarbejdspartnere.

Viden
Den studerende:

  • Har indsigt i anvendelse af digitale teknologier i organisationen, herunder anvendelse af kunstig intelligens og generativ AI i opgaveløsningen, og har forståelse for de overordnede juridiske, etiske, og faglige rammevilkår samt vilkår for bæredygtighed i digitale teknologier
  • Kan forstå og reflektere over metodikker og potentialer ved at anvende kunstig intelligens i opgaveløsningen med udgangspunkt i en generel teknologiforståelse og konkrete anvendelsesscenarier.

Færdigheder
Den studerende:

  • Kan anvende relevante metoder og redskaber til at identificere konkrete brugsscenarier, hvor organisationens arbejdsopgaver udvikles og gentænkes gennem digitale teknologier
  • Kan formidle anvendelse og muligheder ved digitale teknologier i organisationen til brugere og samarbejdspartnere
  • Kan vurdere gevinster ved digitale teknologier og kan indgå i forandrings- og implementeringsprocesser i organisationen under hensyntagen til juridiske, etiske, faglige rammevilkår samt bæredygtighedsaspekter.

Kompetencer
Den studerende:

  • Kan indgå i udviklingsorienterede forandrings- og implementeringsprocesser vedrørende digitale teknologier i egen organisation
  • Kan indgå i og facilitetere fagligt og tværfagligt samarbejde omkring realisering af nye digitale arbejdsprocesser i samspil med relevante aktører
  • Kan deltage i arbejdet med at identificere egne og organisationens udviklingsbehov og -muligheder i arbejdet med ny digitale teknologier.
     
Hvordan bedømmes jeg på modulet?

Din eksamen kan gennemføres som individuel eksamen eller som gruppeeksamen.

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Digitale teknologier i organisationens arbejdsprocesser (DP)

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information