Gå til hovedindhold

Karrierevejledning af voksne

Type: Modul

Uddannelse: Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning

ECTS: 10

Fagområde: Valgmodul DUEK

Tilmeld

Lær at vejlede voksne om muligheder, karriereveje og valg

  • Lær teorier om karriereudvikling, -valg og vejledning af voksne. 
  • Lær at bruge forståelsen om livslang læring, realkompetencevurdering og voksenvejledning i forskellige kontekster. 

Hvilke særlige udfordringer er der, når du skal vejlede voksne om deres muligheder for karriereudvikling?

Voksnes valgprocesser er ofte komplekse, da der er flere faktorer i spil, når voksne skal træffe valg. På modulet får du indsigt i, hvordan man kan identificere både ressourcer og barrierer og sammenholde dem med de muligheder, der er i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Voksnes livssituation er bestemmende for de muligheder, der er. Det stiller krav til vejledningen om at kunne klarlægge behov og muligheder.
Livslang læring er et vilkår for alle voksne, hvorfor vejlederen da også må se vejledningsprocessen som en læringsproces


Det får du indsigt i på dette modul: 

  • Lær at identificere, beskrive og vurdere mennesker med særlige vejledningsbehov og tag højde for behovene i din udformning af vejledningspraksis. 
  • Lær en række teoretiske og metodiske tilgange til at analysere og vurdere voksnes ressourcer, barrierer og vejledningsbehov.

 
Modulet er et af valgmodulerne i Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der arbejder professionelt med eller er interesseret i karrierevejledning af voksne.  

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Læringsmål: 
Viden 

  • Skal have viden om teorier og metoder, der relaterer sig til karrierevejledning af voksne. 
  • Skal have viden om faktorer af betydning for voksnes karriereudvikling og -valg. 
  • Skal kunne forstå og reflektere over, hvordan forskellige voksnes livssituation kan påvirke deres valg- og udviklingsmuligheder. 

Færdigheder 

  • Skal kunne anvende karrierevejledningsmetoder, der understøtter forskellige voksnes valg og valgprocesser. 
  • Skal kunne analysere og vurdere voksnes læringsforudsætninger og karriereudviklingsmuligheder. 
  • Skal kunne formidle og begrunde egne teori- og metodevalg og relatere disse til en konkret voksen vejledningspraksis. 

Kompetencer 

  • Skal kunne håndtere forskellige teoretiske og metodiske tilgange til analyse og vurdering af voksnes forudsætninger og vejledningsbehov. 
  • Skal kunne træffe begrundede valg af vejledningstilgange, der knytter sig til forskellige voksnes ressourcer, barrierer og behov.