Skab bedre læring og trivsel ved at bruge hele værktøjskassen af data, metoder og samarbejde i din rolle som leder
- Bliv klædt på til at facilitere og indføre læringscentreret ledelse i din institution eller skole.
- Lær at lede strategisk og illustrere fælles horisonter for skolens og institutionens fremtid.
Alle kommuner og skoler har i dag nem adgang til en stor mængde data og metoder til at fremme elevernes læring og trivsel. Men de bliver ikke altid brug – eller brugt korrekt. På dette modul lærer du at omsætte data og didaktik til et værktøj i skolen, som kan medvirke til udvikling af en pædagogisk praksis med læringscentreret ledelse.
På dette modul lærer du, hvordan du kan skabe overblik over, hvor skolen er i forhold til skolens målsætninger, og samtidig illustrere, hvor skolen ønsker at være i fremtiden. Den ledelsesform stiller nye krav til din ledelsespraksis i læringsmiljøer, læringsfællesskaber og din evne til at facilitere professionelt samarbejde – og de krav vil du lære at leve op til på modulet.
Data er blevet et vigtigt element i den læringscentrerede ledelse. Derfor er det vigtigt, at der blandt skoleledere og lærere eksisterer kompetence og interesse for at stille spørgsmål om indsamling og analyse af data i forhold til målsætninger og udfordringer. På modulet vil du blive klædt på til at indsamle, producere og analysere data som grundlag for skoleudvikling. Du vil derfor få en naturlig nøglerolle i forhold til at skabe den interesse og sparring, som er nødvendig for datainformeret ledelse i skolen.
Endelig vil du, ved modulets afslutning, lettere kunne identificere egne samt organisatoriske lærings- og kompetenceudviklingsbehov, og derefter iværksætte de rigtige tiltag.
Det får du indsigt i på dette modul:
- Hvordan du leder skolens pædagogiske personale med fokus på elevers læring og trivsel.
- Lær at skabe en kultur hvor man samarbejder om at opnå skolens målsætninger ved at anvende blandt andet dialog og sparring både i læringsfællesskaber og tværprofessionelt.
- Hvordan du indsamler, producerer og analyserer data som grundlag for skoleudvikling samt planlægger ledelsesindsatser på baggrund af datainformering.
- Hvordan du leder den enkelte medarbejder og skolens læringsfællesskaber med udgangspunkt i fortsat udvikling og styrkelse af skolens pædagogiske og didaktiske praksis.
Modulet er et valgmodul på Diplom i ledelse, men kan også tages selvstændigt.
De vigtige detaljer
På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter.
Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.
Tilmeld dig her
Pædagogisk, didaktisk og datainformeret ledelse
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.