Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Pædagogisk udvikling

UC SYD Efter og -videreuddannelse

Udbyder: Modul

Uddannelse: Akademiuddannelse i ungdoms- og voksenundervisning

Fagområde: Valgmodul Ungdoms- og voksenunderviser

Tilmeld

Lær at arbejde med faglig udvikling inden for det pædagogiske område 

  • Lær at indsamle empiri og anvende det til pædagogisk udviklingsarbejde.
  • Bliv bedre til at vurdere din egen og dine kollegers pædagogiske praksis.

Det er kun naturligt, at pædagogik og pædagogisk arbejde udvikler sig med tiden. Derfor giver det også mening for dig, at du skal bidrage til den vigtige udvikling af dit eget fagfelt. Med dette modul bliver du klædt på til at arbejde med både empiri og refleksion over dit pædagogiske fagområde.

Med udgangspunkt i din egen praksis vil du lære at formidle problemstillinger, som du møder til daglig. Med et nyt perspektiv på dine erfaringer og refleksioner får du ny viden, som gør dig i stand til at arbejde med pædagogisk udviklings- og forsøgsarbejde. Det kan for eksempel være igennem indsamling af empiri eller ved formidling til brug i udviklingsprojekter. Det vil du alt sammen lære på dette modul.

På modulet lærer du at sætte din nye viden i spil i forhold til den organisation, du arbejder i. Og du vil selvfølgelig også lære at projektlede og indsamle empiri med forståelse og respekt for etik og ved brug af anerkendte metoder.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Hvordan du kan indgå i faglige og tværfaglige udviklingsprojekter med din pædagogiske faglighed
  • Lær at igangsætte og indgå i pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde 
  • Forstå, hvordan du anvender relevante metoder i indsamling af empiri
  • Få viden til at kunne vurdere din egen praksis og udvikle det pædagogiske arbejde
  • Lær hvordan du formidler problemstillinger fra din egen praksis

Modulet er et valgmodul på Akademiuddannelse i ungdoms- og voksenundervisning, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Dette modul er for dig der underviser voksne eller arbejder med voksnes læring. Du vil gerne styrke og udvikle din egen og dine kollegers pædagogiske praksis, samt lede indsatsen med din praktiske viden. Med dette modul får du den nødvendige viden og kompetencer til at facilitere pædagogisk udvikling.

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.

Det står der i studieordningen

Kompetencemål

Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at:

  • Kunne indgå i faglige og tværfaglige udviklingsprojekter
  • Kunne igangsætte og indgå i pædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde

For at opnå disse kompetencer skal den studerende:

Viden

  • Have viden om organisatoriske rammers betydning for pædagogisk udvikling
  • Have viden om projektudvikling og pædagogiske udviklingsprocesser
  • Have viden om etik og metoder i forbindelse med indsamling af relevant data

Færdigheder

  • Kunne anvende relevante metoder i indsamling af empiri
  • Kunne vurdere egen praksis, igangsætte og formidle resultater af betydning for pædagogisk udvikling
  • Kunne formidle problemstillinger fra egen praksis
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

Modulet afsluttes med en prøve med intern censur.