Lær om grundlaget for moderne ernæringsfaglighed og de tilgange og problemstillinger, som ligger i sundheds- og sygdomslære
- Lær om de forskellige videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske positioner indenfor det ernæringsfaglige felt
- Læg grundstenen til din ernæringsfaglige diplomuddannelse
På modulet Praksis, videnskabsteori og metode kommer du til at dykke ned i mange af de professionsfaglige beslutninger, som du skal træffe i din daglige praksis.
Du kobler din praksis med ny indsigt i videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske positioner samt professionsfaglige problemstillinger, der præger det ernæringsfaglige felt.
Du kommer til at blive udfordret på din professions- og tværfaglighed, når du arbejder med forskningsmetodologi, etiske dilemmaer i forskning, samt den evidensbaserede praksis, som er fundamentet for hele sundhedsvæsenet.
Du vil lære at søge, udvælge, analysere, vurdere og argumentere for din viden i forhold til sundhedsvæsenets værdier og organisation, således du kan påtage dig ansvar for og udfordre din egen professionsfaglighed samt det tværfaglige samarbejde.
Det får du indsigt i på modulet:
- Lær om en række videnskabsteoretiske positioner samt forskningsmetodologi og hvordan du relaterer disse til konkrete faglige sammenhænge
- Hvordan du søger, analyserer og vurderer kvantitative og kvalitative forskningsartikler og bruger dem i forhold til din praksis.
- Hvad sundhedsvæsenets værdier betyder set fra et organisatorisk, fagligt og bruger-/patientperspektiv og hvilke ideer der ligger til grund for de værdier
Hvem henvender modulet sig til?
Modulet er en obligatorisk del af den ernæringsfaglige diplomuddannelse, og det giver dig en faglig og teoretisk forståelse for din daglige praksis. Den forståelse kan løfte din faglighed både analytisk, argumenterende og praktisk.
Adgangskrav
For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.
Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Har du andre eller tilsvarende forudsætninger? Så kan du optages på baggrund af en vurdering af de kompetencer du har tilegnet dig uden for uddannelsessystemet. Læs mere om realkompetencevurdering.
Det står der i studieordningen
Læringsmål
Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering
Viden
- har viden om og indsigt i professionsfaglighed og tværfaglighed i en konkret faglig sammenhæng.
- har viden om og indsigt i videnskabsteoretiske positioner samt forskningsmetodologi og kan relatere disse til en konkret faglig sammenhæng.
- har indsigt i forskellige videnskabsteoretiske tilgange til at forstå sundhed og sygdom.
Færdigheder
- kan søge, analysere og vurdere kvantitative og kvalitative forskningsartikler.
- kan søge, udvælge, analysere, vurdere, argumentere og formidle viden i forhold til praksis.
- kan anvende informationsteknologi.
Kompetencer
- kan håndtere betydning af forskellige videnskabsteoretiske positioners betydning for håndteringen af sundheds- og sygdomsopfattelser i konkrete faglige sammenhænge.
- kan indgå i og påtage sig ansvar for samt udfordre såvel egen professionsfaglighed som det tværfaglige samarbejde.
- kan reflektere over sundhedsvæsenets værdier og deres betydning set fra et organisatorisk, fagligt og bruger-/patientperspektiv.
Indhold
- Professioner og relationspraksis.
- Vidensformer, videnskabsteori og forskningsmetodologi.
- Argumentationsteori.
- Evidensbaseret praksis.
- Sundheds- og sygdomsopfattelser.
- Faglighed og tværfagligt samarbejde.
- Sundhedspolitik .
Bedømmelsesform
Individuel bedømmelse med intern vurdering efter 7-trins-skalaen.
Den offentlige sektor skal kunne samarbejde, hvis de skal skabe bedre løsninger for borgeren.
Derfor er det nu muligt for bl.a. sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger, lærere, fysioterapeuter og ergoterapeuter at tage et samlæst modul i videnskabsteori. Læs mere.
De vigtige detaljer
På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter.
Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.
Har du brug for vejledning?
EVU-studievejledning
Telefon: 7266 4587
Mail: evu-studievejledning@ucsyd.dk
Har du spørgsmål til adgangskrav, merit eller kompetencevurdering?
Eller har du brug for Studievejledning til at sammensætte et efteruddannelsesforløb?
Find svar her på siden eller kontakt vores studievejledere for personlig vejledning om efteruddannelse.
Mandag-torsdag: 8.00-12.00, fredag lukket.
Team EVU
Telefon: 7266 3387
Mail: evu-sikkerpost@ucsyd.dk / evu@ucsyd.dk
Vi sidder klar til at hjælpe dig med alt omkring tilmelding, optagelse, faktura eller eksamen på vores akademi- og diplommoduler samt kurser og temadage.
Mandag-torsdag: 8.00-12.00, fredag lukket.
Tilmeld dig her
Praksis - Videnskabsteori og metode (ED)
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
Lokation
Format
Startdato
Slutdato
Tilmeldingsfrist
ONLINE
Online - Deltid
28.01.2026
13.05.2026
01.12.2025
- Slutdato: 13.05.2026
- Bedømmelse: Skriftlig prøve
- Pris: kr. 15.500
- Kursusnummer: EH17-26004
Undervisningsdatoer mm.
I alt 10 online undervisningsgange om onsdagen i tidsrummet kl. 9-00 - 15.00.
De konkrete datoer for undervisning meldes ud efter optagelsesdatoen.
Aflevering af skriftlig opgave d. 13/5-2026.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 7266 3387 eller på mail evu-sikkerpost@ucsyd.dk.
Vi tager forbehold for ændringer.