Gå til hovedindhold

Viden- og innovationsledelse

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Diplomuddannelse i ledelse

ECTS: 5

Fagområde: Entreprenørskab, Valgmodul Diplom i Ledelse, Projektledelse

Tilmeld

Lær at genkende, fremkalde og støtte innovation og vidensdannende processer i din egen organisation.

  • Balancér styring, systematik, relationer og kreativitet med din ledelsespraksis. 

Innovation og ny viden er med til at holde dig og din organisation i front. Men hvor kommer den fra, og hvordan opstår den? Det får du indblik i på dette modul i viden- og innovationsledelse, men du får samtidig metoder til at skabe processer, der fremmer innovations og vidensskabelse. 

Innovation kan ikke bare tvinges igennem, og derfor får du også metoder til at reflektere over kategorier, barrierer og drivkræfter i organisationens vidensskabelse og -dannelse. Sidst men ikke mindst vil du, efter at have afsluttet modulet, kunne identificere behov for kompetenceudvikling i forhold til at aktivere ressourcer og viden i organisationen.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Få en række teorier, begreber og metoder om viden, vidensdannelse, innovation og innovative processer i et ledelsesmæssigt perspektiv. 
  • Lær om videns- og innovationsbegrebers kompleksitet, og lær hvordan du reflekterer over kategorier, barrierer og drivkræfter. 
  • Lær at analysere, vurdere og perspektivere vidensdannelse og innovative processer i spændingsfeltet mellem kreativitet og systematik samt mellem ledelse og styring. 
  • Få metoder til at lede konkrete vidensskabende og/eller innovative processer i en organisatorisk kontekst. 
  • Lær at identificere din egen og organisationens kompetenceudvikling i forhold til aktivering af innovative ressourcer og viden i organisationen.  

Modulet er et af valgmodulerne på Diplom i ledelse men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, der til daglig arbejder globalt med ledelse, eller for dig der drømmer om det. Modulets faglige udbytte kommer dig til gode, lige meget om du arbejder i en privat eller offentlig organisation. Du skal bare være dedikeret og villig til at løfte din faglighed til næste niveau. 

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Formål 
Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at: 

  • Kunne genkende, fremkalde og støtte innovation og vidensdannende processer i egen organisation med ledelse, der balancerer styring, systematik, relationer og kreativitet. 

Mål for læringsudbytte 
Viden og forståelse 
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af: 

  • Teorier, begreber og metoder om viden, vidensdannelse, innovation og innovative processer i et ledelsesmæssigt perspektiv. 
  • Videns- og innovationsbegrebers kompleksitet, herunder at kunne reflektere over kategorier, barrierer og drivkræfter. 
     

Færdigheder 
Det er målet, at den studerende har færdigheder til at: 

  • Kunne analysere, vurdere og perspektivere vidensdannelse og innovative processer i spændingsfeltet mellem kreativitet og systematik samt mellem ledelse og styring. 

Kompetence 
Det er målet, at den studerende kan: 

  • Lede konkrete vidensskabende og/eller innovative processer i en organisatorisk kontekst. 
  • Identificere egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til aktivering af innovative ressourcer og viden i organisationen.