Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Diplomuddannelser giver mere end faglighed: 7 ud af 10 får større selvtillid og arbejdsglæde

En ny dimittendundersøgelse fra UC SYD viser, at en diplomuddannelse ikke kun styrker fagligheden. Men også arbejdsglæden og selvtilliden. Og dét kan 40-årige Stine Friis, der oprindeligt er uddannet sygeplejerske, i dén grad bekræfte.

Publiceret:

Øget arbejdsglæde og større selvtillid.

Det lyder som resultatet af talrige teambuildingsøvelser og trivselskurser. Men faktisk er det to ekstra gevinster, du kan få ved at tage en diplomuddannelse på UC SYD. Gevinster, der rækker ud over fagligheden.

Dét viser resultatet af den seneste dimittendundersøgelse, der er foretaget blandt dimittender på UC SYDs diplomuddannelser. Én af dem, der fremhæver selvtillid som en særlig gevinst, er Stine Friis. Hun er oprindeligt uddannet sygeplejerske og har netop lagt sidste hånd på sin sundhedsfaglige diplomuddannelse.

Rent personligt har jeg fået mindst lige så meget ud af det, som jeg har fået fagligt. Jeg har fået noget mere selvtillid og en tro på mig selv. Hvis man havde spurgt mig for fire år siden, om jeg ville videreuddanne mig, så tror jeg, at jeg havde sagt nej.

Stine Friis

Stine Friis står på akutafdelingen på Kolding Sygehus
Stine Friis har netop lagt sidste hånd på sin sundhedsfaglige diplomuddannelse.

Anti-akademikere kan videreuddanne sig

Men da Stines daværende arbejdsplads spørger, om én af sygeplejerskerne på afdelingen kan tænke sig en sundhedsfaglig diplom, springer hun alligevel på. Ligesom 81 procent af de adspurgte dimittender i undersøgelsen gør hun det, fordi hun ønsker nye input og nye ansvarsområder. Men også for udfordringens skyld.

-Jeg har ikke troet, at jeg kunne klare en efter- eller videreuddannelse, for jeg har aldrig været teoretisk eller akademisk anlagt. Jeg er mere praktisk og hands-on. Og så kan det føles enormt usikkert at starte på en uddannelse, hvor man igen skal vurderes og gå til eksamen.

Men Stine kommer igennem diplomuddannelsen. Alle seks moduler. Blandt andet fordi hun møder vejledere, som er gode til at guide hende igennem teorien og opgaverne. 

Jeg har fået rigtig god vejledning hele vejen igennem, hvor jeg også har turde at vise, hvor jeg er, og at der er ting, jeg ikke kan forstå. For jeg er blevet grebet i den anden ende og har fået god, konstruktiv feedback, så jeg har været i stand til at rette op på det, der skulle rettes op på. 

Stine Friis

-Det har gjort mig bedre til at tackle teorien, men det har også været en fordel, at studiet kører sideløbende med ens job, så du dagen efter undervisning kan gå ud og afprøve din nye viden. Så det ikke bare er teori, der flyver højt oppe i luften, tilføjer hun.

Stine Friis står på akutafdelingen på Kolding Sygehus
Stine Friis på sit job - på akutafdelingen på Kolding Sygehus.

Større selvtillid og mod på mere

Ligesom 90 procent af dimittenderne føler Stine, at hun gennem uddannelsen har bevist noget over for sig selv. Specielt som en anti-akademiker, der har skullet balancere både studie, job og familie. 

Hver gang jeg har klaret en eksamen, har jeg fået mere selvtillid. Det har givet mig hår på brystet og fået mig til at tænke, at hvis der opstår et problem eller en udfordring, så finder jeg ud af det. Derfor har jeg også fået mod på mere uddannelse. Måske en sundhedsfaglig kandidat, som kan åbne endnu flere døre.

Stine Friis

-Og når du har lyst til at blive ved med at udvikle dig inden for dit arbejdsfelt, får du også en form for øget arbejdsglæde, tilføjer hun. 

Den øgede arbejdsglæde er hun ikke alene om. 7 ud af 10 af de adspurgte dimittender har fået en større jobtilfredshed, efter de er blevet færdige med deres diplomuddannelse. 

"Jeg tror" er byttet ud med "Jeg ved"

Tallet er nogenlunde lige højt, når dimittenderne har skullet svare på, om de har fået større selvtillid i forhold til deres arbejdsopgaver. Her er 73 procent enige eller meget enige i, at de er blevet mere selvsikre. 

En nyvunden selvtillid, som også har været gavnlig for Stine. For hvis hun skal have noget ført igennem på arbejdspladsen, er det nødvendigt med skudsikre argumenter. 

Jeg er blevet mere sikker i min sag, fordi jeg har fået mere baggrundsviden. Og hvis du gerne vil have ført noget igennem, som kræver lægefaglig backup, så er du nødt til at have dine argumenter i orden. Det har uddannelsen været med til, for i stedet for "Jeg synes" eller "Jeg tror" kan jeg nu sige: "Undersøgelser viser, at det er den bedste måde at gøre det på".

Stine Friis

Ny viden til gavn for alle

På diplomuddannelsen indhenter de studerende blandt andet deres nye viden gennem undersøgelser. For Stine har det betydet, at hun har kunnet interviewe tidligere patienter og få indsigt i deres oplevelse med sundhedsvæsenet. Eller kolleger for at få indsigt i arbejdsgange, eller hvordan man som afdeling skal implementere nye ting.

-Undersøgelserne kan være med til at vise, at vi som afdeling skal fokusere på noget andet, end vi måske lige havde tænkt. Eller finde nye måder at gøre tingene på. Så dén viden er i virkeligheden værdifuld for hele afdelingen, siger Stine.

Ved at lave undersøgelserne og bringe ny viden videre til kollegerne har Stine i fællesskab med sine kolleger kunnet udtænke løsninger og skabe ændringer på arbejdspladsen. Og på samme måde føler 91 procent af de adspurgte dimittender også, at de har bidraget med at udvikle deres praksis, mens 82 procent mener, at uddannelsen har lært dem at arbejde løsningsorienteret.

Stines gode råd til dig, der overvejer en diplomuddannelse

  • Prioriter din tid: : Du kan læse dig selv ihjel, hvis du vil. Jeg fandt en god balance i at følge rigtig godt med i undervisningen i stedet for at fokusere på at læse alt, så jeg stadig havde tid til job og familie ved siden af.
  • Skriv og omskriv: : Når du skriver opgave, skal du ikke fokusere så meget på formuleringerne i første omgang. Det er bedre at få skrevet noget ned – også selvom det er noget volapyk. For du kan altid rette i det senere.
  • Tag modulerne i rap: : I stedet for at læse "løst" over seks år har jeg taget to moduler om året – lige i rap. Det er samme rytme hele tiden, hvilket gør det hårdt, fordi det står på i tre år. Men samtidig tror jeg også, det gør det nemmere, fordi du er inde i arbejdsgangen.

Uventede muligheder

Men Stine har gennem uddannelsen også fået muligheder, som rækker ud over spørgerammen for dimittendundersøgelsen. Muligheder, som hun aldrig havde troet, hun kunne få. Kort tid inden hun var færdig med diplomuddannelsen, har hun blandt andet været inde og undervise nogle konsultationssygeplejersker på UC SYD. 

-Det har været super sjovt og lærerigt, men har også krævet, at jeg brød ud af min komfortzone. Det var meget anderledes at skulle stå over for andre og undervise. Men efter et tre-årigt undervisningsforløb har jeg fundet ud af, hvilken undervisningsform jeg kan lide og har taget erfaring med mig derfra, siger Stine og tilføjer:

-Så jeg kunne godt tænke mig at prøve at undervise igen. Og på den måde kan man sige, at diplomuddannelsen ikke kun har åbnet nogle flere muligheder og døre for, hvad jeg kan bruge min faglighed til. Men også givet mig mere mod på og lyst til at springe ud i uvante ting.

Se, hvad UC SYDs dimittender fra 2019 har fået ud af at læse en hel diplom- eller akademiuddannelse i videoen herunder.

Kilde: Efter- og videreuddannelsens dimittendundersøgelse 2019