Gå til hovedindhold

Evaluering og evalueringskompetence

Type: Modul

ECTS: 10

Fagområde: Lærerfaglighed og skoleudvikling

Tilmeld

Understøt udviklingsprocesser i skolen med teorier og metoder til evaluering

  • Lær at begrunde og designe evalueringsforløb, der skaber resultater, som kan implementeres i organisationen.

Med den rivende udvikling i skolesystemet er der behov for overblik og en systematiseret tilgang til evaluering og anvendelse af analyser og udviklingsprojekter. Det overblik og den evalueringsindsats bliver du i stand til at skabe med modulet Evaluering og evalueringskompetence.  

Evalueringer kræver en systematisk tilgang, hvis de skal være brugbare. Det lærer du gennem evalueringsteori og -metoder, som bliver relateret til din konkrete kontekst og daglige praksis. Ud over de faktiske formål og behov, så lærer du også at anvende og behandle de resultater, som evalueringer afføder - det kan for eksempel være gennem målrettede udviklingsprojekter eller læreprocesser.

Da viden om organisationen har mest værdi, hvis den bliver delt, så lærer du selvfølgelig også at formidle de resultater, som evalueringerne giver. Deri ligger også en formidling af de anvendelsesaspekter og -begrænsninger, som ligger i de evalueringer, som du kommer til at foretage.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær at gennemføre evalueringer og analysere resultater med henblik på at skabe konkrete anvendelsesforløb og formidling internt i organisationen.
  • Hvordan du kan anvende evaluering samt begrunde og vurdere behov og formål med evaluering i organisationen.
  • Hvordan resultater fra evalueringer kan anvendes systematisk i praksis.

Modulet er et valgmodul på Diplom i pædagogik men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, der ønsker at arbejde med evaluering og styrke dine evalueringskompetencer i forhold til at udvikle skolen og din eller organisationens lærerfaglighed.

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.

Det står der i studieordningen

Den studerende

  • kan analysere potentialer i evalueringsresultater i relation til systematisk anvendelse i praksis.
  • har viden om evalueringsteori og -metoder i et udviklings- og læringsperspektiv relateret til konkrete kontekster.
  • har indsigt i evalueringens anvendelsesaspekter og behandling af evalueringsresultater.
  • kan vurdere og begrunde evalueringsbehov og -formål.
  • kan begrunde og designe evalueringsforløb i relation til læreprocesser og udviklingsprojekter i skolen.
  • kan gennemføre evalueringer og analysere resultater.
  • kan formidle resultater af evalueringer i skolekontekster.