Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Medfødt hjerneskade, syns- & funktionsnedsættelse

- børn, unge og overgangen til voksenlivet

Bidrag med specialiseret viden om syn, sanser og kommunikation

  • Styrk din faglighed i udredning og tværfagligt samarbejde.
    Få viden om synsudredning, sanseintegration og alternative kommunikationsformer og lær at omsætte det til praksis i samarbejde med pårørende og fagpersonale.
  • Bliv en kompetent sparringspartner i komplekse forløb. 
    Opnå den nødvendige viden og de praktiske færdigheder til at vurdere behov, udvikle målrettede indsatser og vejlede i sårbare situationer med udgangspunkt i sorg, krisehåndtering og specialpædagogik.

Dette modul henvender sig til fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge og voksne med medfødt hjerneskade, synsnedsættelse eller komplekse funktionsnedsættelser.

Modulet er for dig, der ønsker at styrke dine kompetencer inden for udredning, undervisning og tværfagligt samarbejde. Du vil få indsigt i synets betydning for læring og kommunikation samt lære at anvende relevante udredningsmetoder i praksis.

Der lægges også vægt på sanseintegration og tilrettelæggelse af læringsmiljøer, der understøtter aktiv deltagelse. Du vil få viden om alternativ kommunikation og didaktiske tilgange, der er tilpasset individuelle behov.

Samarbejdet med forældre og fagpersonale er afgørende for at sikre meningsfulde og effektive indsatser. Gennem refleksion og sparring vil du få mulighed for at udvikle dine kompetencer i en empatisk ramme.


Det får du indsigt i på dette modul

  • Om oftalmologiske og optiske udredninger samt relevante kompensationsmuligheder for målgruppen
  • Om forskellige udredningsmetoder og hvordan du kan anvende dem i praksis og formidle dem til pårørende og fagpersonale
  • Om sanseintegration og hvordan du kan understøtte læring og trivsel gennem tilpassede sansemiljøer
  • Om alternativ og støttende kommunikation samt vurdering af nonverbal kommunikation og relevante strategier
  • At udrede, undervise og vejlede personer med komplekse problemstillinger samt støtte deres netværk
  • At identificere og samarbejde om specialpædagogiske løsninger på tværs af kontekster som hjem, skole og institution
  • At indgå i tværfaglige samarbejder og pårørendearbejde med forståelse for sorg og krisereaktioner

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, som ønsker at arbejde med eller allerede arbejder med pædagogik og ønsker at specialisere dig inden for synspædagogik og synsrehabilitering.  
Modulet henvender sig primært til dig, som har bestået de to synsmoduler under den Pædagogiske Diplomuddannelse i synspædagogik og synsrehabilitering: Modul 1: Synsnedsættelse eller blindhed - udredning og modul 2: Synsnedsættelse eller blindhed - læring, rehabilitering og udvikling. Eller til dig, som på anden vis har en grundlæggende viden om udredning og rehabilitering af borgere med synsnedsættelse eller blindhed.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.
Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Læringsmål
  • har viden om oftalmologiske og optiske udredninger samt kompensatoriske muligheder i forhold til målgruppen
  • har viden om forskellige udredningsmetoder for at kunne anvende dem i egen praksis samt vejlede pårørende og fagpersonale
  • har viden om sanseintegration for at kunne tilrettelægge specialiserede læringsmiljøer samt vejlede pårørende og fagpersonale i etableringen af dette
  • har viden om alternativ kommunikation for at kunne vurdere kommunikation i nonverbale situationer samt vejlede pårørende og fagpersonale i hensigtsmæssige kommunikationsstrategier
  • kan udrede, undervise og vejlede personer, pårørende og fagpersonale i relation til målgruppens komplekse problemstillinger
  • kan vurdere behovet for relevante indsatser i forhold til målgruppen og samarbejde om specialpædagogiske løsninger, fx i hjemmet, i daginstitutioner, i skolen eller på bosteder
  • kan bidrage til og indgå i et tværfagligt og tværsektorielt samarbejde med synfaglige observationer og anbefalinger
  • kan håndtere og indgå i et komplekst pårørendesamarbejde med udgangspunkt i viden om sorg og krisereaktioner
Bedømmelsesform og ECTS

Modulet giver 10 ECTS

Modulet afsluttes med en prøve med intern bedømmelse.

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Medfødt hjerneskade, syns- & funktionsnedsættelse

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information