Gå til hovedindhold

Pædagogisk ledelse

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Diplomuddannelse i ledelse

ECTS: 5

Fagområde: Skoleledelse

Tilmeld

Lær at lede processer og skabe udvikling og fornyelse af læringsmiljø og pædagogisk praksis

  • Bliv en bedre formidler af institutionens organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger til forskellige fagprofessionelle medarbejdere.

Hvordan skaber man et miljø, hvor børnene lærer og medarbejderne trives?

Det vil du lære på modulet Pædagogisk ledelse, hvor du, med udgangspunkt i vilkår for den moderne skole og institution, får teorier og metoder til at skabe konkret udvikling og fornyelse på din institution eller skole.

På modulet bliver du præsenteret for teorier og metoder om uddannelse i et foranderligt samfund, hvor det ikke kun er de boglige kompetencer, der tæller. Du lærer også om ledelse af pædagogisk praksis og læreprocesser, som gerne skulle munde ud i nye handlingstiltag eller ledelsespraksis i din hverdag.  

Metoder og teori bliver koblet med din nuværende praksis og arbejdsplads, så du kan identificere konkrete behov for kompetenceudvikling eller handlingstiltag. Formålet er at skabe det bedst mulige læringsmiljø og pædagogiske praksis.  

Det får du indsigt i på dette modul:

  •  Lær at varetage rollen som pædagogisk leder i folkeskole eller institution.
  •  Lær at udvælge de teorier og metoder, som bedst understøtter de ønskede organisatoriske udviklingsprocesser.
  •  Hvordan du analyserer og vurderer de forhold, som omgiver skabelsen af pædagogisk ledelse i din institution eller skole.
  •  Hvordan du iværksætter konkrete handlingstiltag eller kompetenceudvikling i organisationen.

Modulet er et af valgmodulerne i Diplom i ledelse men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet for dig, der gerne vil have opdateret din værktøjskasse i pædagogisk ledelse, eller dig der skal til at prøve kræfter med lederjobbet på en skole eller institution. Du skal være klar til at få den nyeste forskningsbaserede viden på området og dedikeret til læring. Resten klarer dine dygtige undervisere. 

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.

Det står der i studieordningen

Formål

Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at:

  • Initiere og lede læreprocesser med henblik på udvikling og fornyelse af læringsmiljø og pædagogisk praksis.

Mål for læringsudbytte

Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af:

  • Teorier og metoder om uddannelse i et foranderligt samfund, ledelse af pædagogisk praksis og styring af læreprocesser.

Færdigheder
Det er målet, at den studerende har færdigheder til at:

  • Analysere, vurdere og reflektere over situationer og forhold, der vedrører skabelse af pædagogisk ledelse, fornyelse af læringsmiljø samt iværksætte handlingstiltag.

Kompetence
Det er målet, at den studerende kan:

  • Håndtere faglige og organisatoriske udfordringer i forbindelse med at udvikle og styrke en læringscentreret kultur og den pædagogiske praksis
  • Identificere behov for organisationens kompetenceudvikling og formidle begrundede handlingstiltag.