Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Skabende processer med børn og unge

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Lær hvordan du får børn og unge til at skabe og formidle kunst og kultur

  • Dyk ned i skabende processer for børn og unge, og få nye metoder til formidling af kunst og kultur

Hvordan gør du kunst og kultur levende og relevant for børn og unge? Den oplagte måde er at lade dem engagere sig i en skabende proces. På den måde bliver formidlingen både levende og personlig. Efter du har gennemført dette modul, vil du vide, hvordan det kan gøres.

Du vil på modulet lære, hvad børn og unge får ud af kunstnerisk skabende aktiviteter. Det vil gøre dig i stand til ikke bare at tilrettelægge og strukturere skabende processer men også at lede og udvikle dem, så børn og unge er deltagende.

Hvis du gerne vil udvikle og anvende skabende processer i din formidling, så er dette modul det rette valg. Det er underordnet, om din interesse ligger inden for kunst, kultur eller pædagogik, fordi metoder og teorier er universelle i forhold til at udvikle og anvende skabende processer med børn og unge. 

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær, hvordan du udvikler og anvender skabende processer i formidling af kunst og kultur for børn og unge.
  • Forstå teorier om skabende processer.
  • Hvilken betydning børn og unges deltagelse kan have af deltagelse i kunstnerisk skaben.
  • Lær at tilrettelægge, igangsætte, lede og motivere en skabende proces med børn og unge.

Modulet er et valgfrit modul på Diplom i formidling af kunst og kultur for børn og unge, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Dette modul er skræddersyet dig, der brænder for at gøre formidling mere engagerende og levende for børn og unge. Du arbejder formentlig som museumsansat, bibliotekar, kulturkonsulent, lærer eller pædagog.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Formål
Det er formålet at den studerende får indblik i og erfaring med skabende processer med børn og unge, på et kunstnerisk praktisk og formidlingsteoretisk grundlag.

Mål for læringsudbytte
Kompetencemål
Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at

  • udvikle skabende processer som formidlingspraksis

For at opnå disse kompetencer skal den studerende have viden og færdigheder
Viden

  • Indsigt i teorier om skabende processer
  • Viden om børn og unges deltagelse i og udbytte af kunstnerisk skabende arbejde

Færdigheder

  • Kan tilrettelægge, igangsætte, styre og motivere en skabende proces med børn og unge
  • Kan anvende skabende processer som formidlingsmetode af kunst og kultur for børn og unge.
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

Du vil på modulet blive vurderet med ekstern censur efter 7-trins skalaen.

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Skabende processer med børn og unge

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information