Gå til hovedindhold

Sprogtilegnelse og sprogundervisning

UC SYD Videreuddannelse

Type: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Engelskvejleder

Tilmeld

Gør din engelskundervisning relevant for elever og inddrag dine kolleger for at skabe tidssvarende sprogundervisning   

  • Forstå de virkeligheder, som dine elever oplever i forhold til det engelske sprog, og lav læseplaner og uddannelsesplanlægning med forståelse for dem. 
  • Lær at bruge sprogtilegnelsesteori til systematisk refleksion og dokumentation i arbejdet med elevcentreret målsætning. 

Tilegnelse og anvendelse af det engelske sprog har aldrig været mere relevant, end det er i dag. Derfor er det vigtigt, at du som engelskvejleder og -underviser lærer at indgå i samarbejds- og vejledningssituationer med engelskfaglige kolleger, så I sammen kan skabe en tidssvarende sprogundervisningskultur. Og så skal du selvfølgelig også have værktøjerne til at opdatere din egen undervisningspraksis. Det får du på modulet i sprogtilegnelse og sprogundervisning. 

At udvikle en ny undervisningskultur er selvsagt ikke så let, som det er sagt. Derfor lærer du på modulet, hvordan du kan analysere og vurdere læseplaner og uddannelsesplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv, så undervisningen bliver relevant for eleverne. Du vil også få en dybere forståelse for videnskabsteori, sprogsyn, sproglæringssyn og skiftende sprogundervisningsparadigmer, som kan udvikle din egen undervisningspraksis. 

Når du arbejder med sprogtilegnelse er struktur en vigtig del af arbejdet, for at du kan følge progressionen. Derfor bliver du på modulet introduceret for nyere forskningsresultater inden for sprogtilegnelsesteori, som du kan anvende til at reflektere over og dokumentere dit eget arbejde med elevcentrerede målsætninger. Det vil også gøre dig i stand til at opstille og anvende differentierede mål for progression, afhængigt af elevernes forudsætninger, ressourcer og kompetencer.  

Det får du indsigt i på dette modul:  

  • Hvordan du påtager dig et medansvar for udvikling af en tidssvarende og relevant sprogundervisningskultur. 
  • Lær om sprogtilegnelsesteori og brug den til systematisk refleksion og dokumentation i dit arbejde med elevcentreret målsætning og evaluering.  
  • Hvordan du arbejder på længere sigt med engelskundervisningen ved at monitorere, analysere og vurdere elevsprog/intersprog samt opstille relevante differentierede mål for progression.  

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?  

Dette modul er for dig, der gerne vil have ny inspiration til at udvikle din engelskundervisning. Det kan også være for at få den metodiske og teoretiske forståelse til at udvikle din egen praksis eller undervisningskulturen på din skole eller institution.

Adgangskrav 

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen 

Læringsmål  

Den studerende  

  • kan indgå i samarbejds- og vejledningssituationer med engelskfaglige kolleger og påtage sig medansvar for udvikling af en tidssvarende sprogundervisningskultur.  
  • kan analysere, vurdere og begrunde anvendelsen af forskellige former for læremidler.  
  • kan analysere og vurdere læseplaner og uddannelsesplanlægning i et samfundsmæssigt perspektiv.  
  • har viden om sammenhængen mellem generel videnskabsteori, sprogsyn, sproglæringssyn og skiftende sprogundervisningsparadigmer.  
  • kan anvende viden om forskning og udvikling inden for sprogtilegnelsesteori til systematisk refleksion og dokumentation i arbejdet med elevcentreret målsætning og evaluering i en tidssvarende engelskundervisning.  
  • kan analysere, begrunde og udvikle læringsbetingelser og læringssituationer i engelskundervisningen.  
  • kan monitorere, analysere og vurdere elevsprog/intersprog samt opstille relevante differentierede mål for progression under anvendelse af viden om sproglæringsstrategier.  
Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet? 

På modulet bliver du bedømt ved en prøve med ekstern censur.