Gå til hovedindhold

Forskning i velfærdssamfundets vilkår og muligheder

Dygtigere professioner og dygtigere professionsstuderende

Forskning

Vi forsker i velfærdsprofessionernes udfordringer og muligheder. I samarbejde med praksis, skaber vi ny viden, der gør lærere, pædagoger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere og vores professionsstuderende dygtigere.  
01

Forskning i velfærdssamfundets vilkår og muligheder

Dygtigere professioner og dygtigere professionsstuderende

Mange tusinde mennesker sørger hver dag for, at velfærdssamfundets institutioner fungerer: Vores børn kan gå i skole og blive passet i daginstitutioner. Gravide kan få rådgivning og hjælp til fødslen. Udsatte mennesker kan få hjælp til at komme på rette spor. Vi kan blive behandlet på sygehusene og få træningsprogrammer til vores skavanker. Og så videre.

Forskning, der betyder noget i hverdagen

På UC SYD forsker vi i spørgsmål og udfordringer som lærere, pædagoger, sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere oplever i hverdagen. Vi dykker ned i de spørgsmål og undersøgelsesfelter, som kan forbedre velfærdssamfundets institutioner. Både for de ansatte. For samfundet. Og for alle os, som bruger velfærdsydelser.

Samtidig kvalificerer vi vores professionsuddannelser og videreuddannelser med forskningsbaseret viden. På den måde udvikler vi både professionerne og uddanner dygtigere studerende.

 

02

UC SYD's eksperter

Har du brug for en ekspert indenfor folkeskolen, pædagogik, dannelse, inklusion, sundhedsfremme eller sundhedsinformation?

Du kan bruge vores eksperter til at rammesætte, konkretisere og give dig en ny forståelse for de udfordringer og muligheder, vi oplever indenfor velfærdsprofessionerne nu.

Vi har en dyb og samtidig bred viden inden for velfærdsprofessionerne med en særlig tradition og særlige kompetencer inden for inklusion, skoleområdet, dagtilbud og fagdidaktik.

 

Forskningschef Keld Thorgård UC SYD

Forskningschef

Keld Thorgård (KTHO)

Docent Thomas R.S. Albrechtsen, ekspert i professionelle læringsfællesskaber, UC SYD Forskning

Docent

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen (TRSA)

Ekspert i didaktik og pædagogisk organisationsforskning.

 

Thomas er docent for Forskningsprogrammet dagtilbud og skole.

Docent Lene Bjerregaard, ekspert i velfærdsteknologi, UC SYD Forskning

Docent

Lene Berit Skov Bjerregaard (LBJE)

Ekspert i velfærdsteknologi.

 

Lene er docent for Forskningsprogrammet sundhed og socialfaglig praksis.

Docent Bo Morthorst Rasmussen, UC SYD Forskning

Docent

Bo Morthorst Rasmussen (BMRA)

Ekspert i samarbejde på tværs, professions-udvikling, og følgeskab og udvikling af det sociale og socialpædagogiske arbejde.

 

Bo er docent for Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik

 

Docent Jesper von Seelen, ekspert i fysisk aktivitet og læring

Docent

Jesper von Seelen (JVSE)

Ekspert i sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring, og implementering af bevægelse i skolen.

 

Jesper er docent for Forskningsprogrammet sundhedsfremme og læring.

Docent Christian Quvang  UC SYD Forskning

Docent

Christian Quvang (CQUV)

Ekspert i specialpædagogik, folkeskole og inklusion.

 

Christian er docent på forskningssporet Inklusion og eksklusion under Forskningsprogrammet Dagtilbud og skole.

03

Forskning i samarbejde med praksis

UC SYD har et tæt samarbejde med institutioner, regioner, sygehuse, kommuner, skoler og børnehaver. Samarbejdet ser vi som en stærk platform for forsknings- og udviklingsaktiviteter inden for professionerne.

Det sikrer, at vi har kontakt med, hvilke problemstillinger og udfordringer, som optager professionerne til daglig. Og det sikrer, at vi kan dele den viden vi opbygger i relevante sammenhænge. Ofte foregår forskningen som aktionsforskning i samarbejde med forskellige institutioner eller organisationer.

Et eksempel er projektet Universitetsskoler, som vi laver i samarbejde med Aabenraa, Kolding, Esbjerg kommuner.

04

Fire forskningsprogrammer

Vores forskning bygger på fire forskningsprogrammer. Forskningsprogrammerne afspejler de professioner, som UC SYD uddanner i og beskæftiger sig med. For forskningen på UC SYD er kendetegnet ved, at vi har tæt kontakt og vidensdeling mellem professionsuddannelser, videreuddannelse og forskning.

Formålet med forskningsprogrammerne er at drive, udvikle og kvalitetssikre UC SYD’s forskning og udviklingsaktiviteter på tværs af uddannelser, videreuddannelse og forskning.

Forskningsprogrammet dagtilbud og skole

Inklusion og eksklusion, børns og unges personlige, faglige og sociale udvikling og den pædagogiske professionsudvikling er de emner, vi undersøger og skaber ny viden om i Forskningsprogrammet dagtilbud og skole.

Læs mere om Forskningsprogrammet dagtilbud og skole.

Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik

Børn, unge og voksne i udsatte positioner. Mennesker med funktionsnedsættelse. Velfærdsinstitutioner, beskæftigelse, myndighed og forvaltning. Det er nogle af de felter, som Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik beskæftiger sig med.

Læs mere om Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik

Forskningsprogrammet sundhed- og socialfaglig praksis

De borgernære indsatser inden for det somatiske, de psykiatriske og det sociale område er de områder vi skaber ny viden om og forsker i.

Læs mere om Forskningsprogrammet sundhed- og socialfaglig praksis

Forskningsprogrammet sundhedsfremme og læring

Forebyggelse af kroniske sygdomme, fysisk aktivitet for alle aldersgrupper, mental sundhed, trivsel, (u)lighed i sundhed og effektive sundhedsprogrammer i skolerne er nogle af de udfordringer, som vi skaber ny viden om.

Læs mere om Forskningsprogrammet sundhedsfremme og læring

05

Videncenter for sundhedsfremme

I Videncenter for Sundhedsfremme har vi mere end 15 års erfaring med sundhedsfremme og forebyggelse. Med udgangspunkt i en stærk praksistilknytning leverer vi tværfaglig og kompetent forskning og udvikling, der kan omsættes i målbare resultater til gavn for både vores kunder og vores kunders kunder.

Læs mere om Videncenter for sundhedsfremme eller kontakt

Videncenterchef Børge Koch
72 66 52 50 | bfko@ucsyd.dk

06

Forskningsnetværk styrker kvaliteten

I UC SYD Forskning er vi optaget af kvaliteten i vores professionsforskning. For at styrke kvaliteten udvikler vi viden i samarbejde med andre.

Vi indgår i forskellige forskningsmiljøer, hvor vi prøver vores egen forskning af og henter ny forskningsviden, som vi udvikler og anvender på UC SYD.

Når vi samarbejder med for eksempel andre professionshøjskoler, vidensmiljøer og universiteter styrker og øger vi kapaciteten af vores egen forskning. Derfor indgår vi i forskningssamarbejder nationalt og internationalt – f.eks. i Norge, Tyskland og Sverige.

Ud over forskellige løbende samarbejder, er vi med i flere officielle forskningsnetværk:

Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE)

Udvikling af viden og kompetencer i krydsfeltet mellem forskning og praksis

NVIE er UC SYD’s faglige netværk inden for inklusion, rummelighed, deltagelse, medborgerskab og empowerment.

Her udvikler vi viden og kompetencer i krydsfeltet mellem forskning og praksis i et tæt samarbejde med en bred vifte af aktører inden for kommuner, regioner, professioner, bruger- og interesseorganisationer, professionshøjskoler og universiteter.

Vi gennemfører i dag projekter og uddannelsesforløb i mange af landets kommuner og er desuden tilknyttet en række centrale styregrupper og netværk. Vi er eksperter inden for både børn-, unge- og voksenområdet.

Har du spørgsmål? Kontakt

Docent Christian Quvang
7266 2516 | cquv@ucsyd.dk

Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL)

Sammenhæng på langs og på tværs i naturfag og matematik

Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) fokuserer på naturfag og matematik og sammenhænge mellem forskellige uddannelses- og læringsenheder i Danmark. Især interesserer vi os for overgange mellem dagtilbud og skole og mellem folkeskole og gymnasium.

I mange af LSUL’s projekter udvikler vi sammenhængende didaktiske forløb fra 2 – 18 års-alderen inden for naturfag og matematik.
Vi arbejder med kompetenceudvikling af pædagoger, grundskolelærere og gymnasielærere. Derudover arbejder vi med at skabe en ny model for læreruddannelser til både grundskoler og gymnasier inden for naturfag og matematik.

LSUL er et forsknings-, udviklings- og uddannelsessamarbejde mellem University College Lillebælt, UC SYD og Syddansk Universitet.
 
Læs mere om LSUL’s forskningsprojekter, publikationer og ph.d.-projekter og se hvilke efteruddannelser og kurser LSUL tilbyder.

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

Videncenter Læremiddel.dk

Udvikling af og formidling om lærermidlers betydning for læring og undervisning

Videncentret Læremiddel.dk analyserer og evaluerer forskellige typer af læremidler – både bogbaserede og webbaserede. Indsatsen sker i tæt samarbejde med både producenter af læremidler, kommuner og uddannelsesinstitutioner.

Desuden igangsætter vi projekter inden for tre forskellige spor for at udvikle en systematisk viden om læremidler:

  • Produktion: Vi udvikler læremiddelkoncepter og evalueringsværktøjer for at kvalificere produktion af læremidler
  • Vurdering: Metodisk analyse og vurdering af læremidler inden for uddannelses- og formidlingssektoren.
  • Anvendelse: Vi kortlægger, analyserer og kvalificerer anvendelsen af læremidler i folkeskolen.

Undervisningsministeriet medfinansierer videncentret Læremiddel.dk. UC SYD er partner i videncentret sammen med Professionshøjskolen Absalon og University College Lillebælt, der huser sekretariatet i Odense.

Læs mere om Læremiddel.dk’s samarbejder, projekter og udgivelser. Find viden om læremidler og find evalueringsværktøjer på Læremiddel.dk.

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

Nationalt Videncenter for Læsning

Vi arbejder for et samfund, hvor alle kan læse

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og deler viden om læsning.

Videncentret arbejder for et samfund, hvor alle har gode og tilstrækkelige literacykompetencer til gavn for samfundet og det enkelte menneske.  Det sker gennem forskning og udvikling i samarbejde med professionshøjskoler, universiteter, organisationer, skoler og dagtilbud.

UC SYD driver sammen med seks andre professionshøjskoler National Videncenter for læsning. Professionshøjskolen UCC i København huser centret. Centret samarbejder med kommuner, institutioner, professionshøjskoler, universiteter og andre videncentre i Danmark og Norden.

Find viden om læsning og literacy og læs om Nationalt Videncenter for Læsnings projekter på videnomlaesning.dk

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

Nationalt Videncenter for Udsatte Børn og Unge (NUBU)

Forandring og forbedring af hverdagen for udsatte børn og unge

Nationalt Videncenter for Udsatte Børn og Unge (NUBU) er et omdrejningspunkt for arbejdet med udsatte børn og unge på tværs af professionshøjskoler, forskning og praksis. Videncentrets formål er at opbygge, udvikle og formidle viden om udsatte børn og unge.

NUBU forsker i professionelle handlinger, der forandrer og forbedrer hverdagen for udsatte børn og unge. Vi ved, hvad gør en forskel for udsatte børn og unge, når de skal videre i livet generelt og læringsmæssigt.

Vi ved, hvad de professionelle kan gøre for at forandre og forbedre hverdagen for udsatte børn og unge. Og vi ved, hvordan børn, unge og deres forældre oplever den hjælp, de får – og hvordan vi kan gøre hjælpen bedre og mere meningsfuld for børn, unge og deres forældre.
NUBU er et samlende tværinstitutionelt forskningsforum, som skaber praksisnær og videnskabelig viden, der beriger UC SYD’s professionsbachelorer og videreuddannelser.

NUBU samler UC-sektorens stærkeste forskningskompetencer inden for området. UC SYD er partner i NUBU sammen med Danmarks andre UC’er.

Læs mere om NUBU og den forskning, som videncentret udfører på nubu.dk

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

Schools for Health in Europe (SHE)

Europæisk samarbejde om at fremme sundheden i skolerne

Sund mad, fysisk aktivitet, mental trivsel, seksuel sundhed, forebyggelse af stofmisbrug og fysisk sikkerhed. Disse faktorer er forudsætningerne for og skaber rammerne om sundhedsfremmende skoler i SHE-netværket.

SHE er et netværk for sundhedsfremme i skoler i Europa. Netværket støtter organisationer og fagfolk til at videreudvikle og fastholde sundhedsfremme i skolerne i hvert af medlemslandene.

Netværket giver UC SYD nem adgang til information, god praksis, kontakter og udveksling af oplysninger og erfaringer. Samtidig er det med til at skabe en ramme, der fremmer og opretholder innovation inden for sundhedsfremme.
SHE-netværket fokuserer primært på sundhedssektoren, uddannelsessektoren, de unge og plejesektoren.

Læs mere om SHE-netværket, dens aktiviteter og medlemslande på schools-for-health.eu/she-network

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

TEQUILA – Internationale projekter og aktiviteter på læreruddannelsen

Europæiske projekter, som forbedrer kvaliteten af læreruddannelsen

TEQUILA er en samlende paraply for en række internationale projekter og aktiviteter, som sigter mod at styrke kvaliteten på læreruddannelsen. UC SYD er partner i TEQUILA sammen med en række udenlandske universiteter.

Vi deltager i netværket for at være i dialog og lade os inspirere af de andre partnerlande og universiteter. Andre deltagerlande og universiteter i TEQUILA er Flensborg og Weingarten Universiteter i Tyskland, Trondheim universitet i Norge, Linköping Universitet i Sverige, Oxford Universitet i England, Edinburgh Universitet i Skotland og Penza Universitet i Rusland.

TEQUILA dækker blandt andet over følgende projekter:

Erasmus+ projektet PROTEUS

UC SYD har sammen med Trondheim Universitet, Weingarten Universitet, Oxford Universitet, Linköping Universitet og Penza Universitet pr. 1. april 2017 med succes gennemført og afsluttet Erasmus+ projektet PROTEUS (Professional Teacher Education through University Schools).

Erasmus+ partnerskabsprojekter SATE

UC SYD og læreruddannelsen ved UC SYD er ansvarlig for Erasmus+ partnerskabsprojekter SATE (School Adoption in Teacher Education). Projektet forventes afsluttet i 2019.

TEQUILA står for Teacher Education Through Integrating Research and Learning.

Har du spørgsmål? Kontakt

Forskningschef Keld Thorgård
7266 5228 | ktho@ucsyd.dk

 

 

07

Forskningsstrategi

UC SYD bedriver selvstændig, praksisnær og anvendelsesorienteret forskning med forankring i vores uddannelser, forskningsprogrammer og videncenter.

Vores forskningsstrategi sætter rammerne for forskning, der skaber kvalitet i vores professionsuddannelser og ekspertise inden for vores videnstemaer.

Læs mere om UC SYD’s forskningsstrategi

08

Kontakt