Dannelse
Vi undersøger, hvad dannelse er og hvilken rolle dannelse skal spille i en pædagogisk sammenhæng hele vejen fra vuggestue til seniorhøjskole.
Fysisk aktivitet og læring
Vi ved, hvordan fysisk aktivitet ofte bidrager positivt til læring og trivsel hos børn, unge og voksne, fordi vi sammen med kommuner, skoler, daginstitutioner og erhvervsskoler udvikler og arbejder med at implementere fysisk aktivitet som et didaktisk værktøj i praksis.
Inklusion og eksklusion
Vores eksperter har viden om inklusion og eksklusion, fordi det vedrører alle. Børn, unge og deres forældre, voksne, udsatte, ældre, professionelle aktører som f.eks. lærer, pædagoger, socialrådgivere, og beslutningstagere som ledere og politikere, der skal tage langsigtede beslutninger.
Leg og legekultur i dagtilbud
Leg er et både enkelt og kompliceret begreb. Det er så enkelt, at vi bruger det med lethed i hverdagen. Men det er kompliceret at skulle beskrive hvad leg egentlig er.
Netværksinddragelse og socialt arbejde
Den systematiske netværksinddragelse eller anbringelse i slægt og netværk foregår ikke i det ønskede omfang. Hvorfor ikke? Og hvordan vi kan forstå og håndtere fag-personers og borgeres løbende mikrofaglige udfordringer og deres rammebetingelser?
Professionelle læringsfællesskaber
Læringsfællesskaber viser, at et løsningsorienteret samarbejde med systematiske undersøgelser af praksis kan have en gavnlig indvirkning på forandring og nytænkning i den lokale pædagogik. Det kan åbne for nye veje til at understøtte børn og unge i deres læringsprocesser.
Social ulighed og sundhedskompetencer
I UC SYD vil vi bidrage til at få skabt en øget viden om, hvordan bl.a. kommuner og sygehuse kan inddrage sundhedskompetencer i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde – ikke mindst i forhold til udsatte grupper.
Teknologiforståelse
Begreberne teknologiforståelse og digital dannelse er blevet centrale omdrejningspunkter på alle uddannelsesniveauer. På UC SYD arbejder vi med at identificere, forstå og præge de fænomener og processer, der indgår i undervisning og læring af teknologiforståelse og digital dannelse.
Uddannelsespolitik
Kvalitet, livslang læring, kontrol, internationalisering, prioriteringer, besparelser, teknologi, forskningsbaseret undervisning. Det er nogle af de temaer, der fylder i den uddannelsespolitiske debat.
Tag fat i en af vores eksperter om få temaerne foldet ud:
Pressekontakt
Har du brug for en ekspert, som du ikke finder i oversigten her, kan du finde alle vores eksperter og forskere under hvert forskningsprogram:
- Forskningsprogrammet for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme
- Forskningsprogrammet for skole og undervisning
- Forskningsprogrammet for socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik
- Forskningsprogrammet for sundhedsfaglig praksis
Du kan også søge efter flere eksperter i vores medarbejdersøgning eller kontakte UC SYD Kommunikation. Vi hjælper dig hurtigt videre til den rette ekspert.