Gå til hovedindhold

Didaktik

Type: Modul

ECTS: 10

Tilmeld

Lær at planlægge, udvikle og evaluere en varieret undervisning, som favner bredt

 

  • Få indsigt i didaktisk teori og metodeudvikling herunder almen didaktik og fagdidaktik. 

Vellykket undervisning forudsætter en forståelse for didaktik. Den får du på dette modul. Du får knyttet viden om lærings- og klasseledelse med konkrete læringsmål, læseplan, fag eller et fagområde, som du arbejder eller underviser i.

På modulet får du mulighed for at udvikle metoder, der kan fremme børn og unges personlige og sociale kompetencer. De metoder, du udvikler vil tage udgangspunkt i din nye indsigt i perspektiver og metoder til udvikling af positive relationer og inkluderende læringsfællesskaber.

Selv om alle børn og unge vil få gavn af din didaktiske forståelse, så vil særligt udsatte børn og unge eller børn og unge med læringsvanskeligheder have gavn af dit fokus på at udvikle personlige og sociale kompetencer.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Bliv introduceret til almen didaktisk teori og fagdidaktik samt de metoder, som knytter sig hertil. 
  • Lær konkrete metoder og muligheder for at lave og tilpasse undervisning, som styrker læreprocessen. 
  • Lær at skabe inkluderende læringsfællesskaber og udvikle positive relationer i undervisning eller vejledning.

Modulet er et valgmodul på pædagogisk diplomuddannelse men kan også tages selvstændigt. 

Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er for dig, der gerne vil arbejde med almen pædagogik, og som har særlig interesse i at skabe de bedste muligheder for at deltage i undervisning for børn og unge.

Adgangskrav

For at følge dette modul skal du mindst have en relevant uddannelse på niveau med en akademiuddannelse (KVU) eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU) samt mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført uddannelse.  

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende 

  • kan på baggrund af viden om didaktiske problemstillinger, forståelser og metoder påtage sig ansvaret for selvstændig iagttagelse, planlægning, udvikling og evaluering i forhold til læreprocesser og undervisning. 
  • kan planlægge, gennemføre og evaluere vellykket undervisning. 
  • har viden om didaktisk teori og metodeudvikling herunder almen didaktik og fagdidaktik. 
  • har viden om lærings- og klasseledelse samt læringsforståelser, der knytter sig til læringsmål, læseplan, et fag eller et fagområde. 
  • har indsigt i perspektiver og metoder til udvikling af positive relationer og inkluderende læringsfællesskaber. 
  • kan udvikle metoder, der fremmer børns og unges personlige og sociale kompetencer. 
  • kan vurdere og anvende didaktiske og fagdidaktiske forståelser og metoder til at belyse fagområdets muligheder og problematikker med henblik på udvikling af praksis