Om forskningsprogrammet
Bevægelse som didaktisk værktøj. Forebyggelse af kroniske sygdomme. Pædagogisk praksis og sundhed. Fysisk aktivitet for alle aldersgrupper. Mental sundhed blandt børn og unge. Trivsel. (U)lighed i sundhed. Og effektive sundhedsindsatser i skolerne. Sundheds- og uddannelsessektoren byder på mange væsentligste udfordringer.
UC SYD er med til at løfte udfordringerne ved at skabe viden, der udvikler både professionsuddannelserne og praksis i skoler, institutioner, kommuner og samfund.
Bliv endnu klogere på forskningen
Videnstemaer
Læs nogle af videnstemaerne i forskningsprogrammet:
- Børneperspektiver, børnekultur og børnefællesskaber
- Den sundhedsfremmende skole
- Fysisk aktivitet og læring
- Leg og legekultur i dagtilbud
- Sundhedsfremme i dagtilbud
Læs hele forskningsprogrammet
Hent og læs hele forskningsprogrammet for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme her.
Krydsfeltet mellem pædagogik, leg, sundhedsfremme og trivsel
Vi forsker ud fra et holistisk og sundhedspædagogisk syn på sundhed i, hvordan bevægelse og andre sundhedsfremmetiltag kan påvirke børn og unge. Vi har særligt fokus på den pædagogiske praksis omkring børn og unge.
De gennemgående temaer i Forskningsprogrammet for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme er:
- leg og pædagogik
- implementering af bevægelse i uddannelsessektoren
- børn og unges trivsel
- empowerment
- handlekompetence
Tværprofessionelle og tværsektorielle partnerskaber
Forskningsprogrammet arbejder i tværprofessionelle og tværsektorielle partnerskaber, hvor vi blandt andet beskæftiger os med implementering, validering og effektmåling af sundheds- og læringsindsatser.
Professionsuddannelser og samfundsmæssige udfordringer
Temaerne i Forskningsprogrammet er brede og bygger på og viderefører UC SYDs mangeårige erfaringer på området. I temaerne orienterer vi os overordnet mod spørgsmålet om sundhedsfremme og trivsel i et dynamisk samspil mellem professionsuddannelser og relevante samfundsmæssige udfordringer. Udfordringer kan fx. være implementering af skolereformens ambitioner om mere bevægelse i skoletiden og faldende deltagelse i sport- og fritidsaktiviteter blandt teenagere.
Synergi mellem forskning, uddannelse og praksis
Som professionshøjskole bygger UC SYDs forskning på et vidensflow mellem forskning, uddannelse og praksis. Vi har tæt kontakt og samarbejde med praksis, og vi ved, hvilke udfordringer, behov og muligheder praksis står med.
Undervisningen på UC SYDs uddannelser, for eksempel Læreruddannelsen og Pædagoguddannelsen, bygger, hvor det er relevant, på den nyeste forskningsbaserede viden, som vores forskere står bag.
Ph.d.-projekter
Projekter
Forskere
Se alle vores forskere i forskningsprogrammet. Du finder både kontaktoplysninger og CV under hvert navn.