Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom-, akademi- eller masterniveau
  • Skræddersyede forløb For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Find os Adresser og kontaktoplysninger - du finder det hele her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

Engelsk som kulturteknik

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Udbyder: Modul

Uddannelse: Pædagogisk Diplomuddannelse

ECTS: 10

Fagområde: Engelskvejleder

Tilmeld

Corona-info om undervisning på campus

Vi har igen åbnet dørene for undervisning på campus. Tilmelder du dig et modul med undervisning på campus, sørger vi selvfølgelig for at følge sundhedsmyndighedernes gældende retningslinjer.

Lær at fremme elevernes sproglige bevidsthed, produktion og kulturelle forståelse i undervisning i engelsk som fremmedsprog

  • Lær at inddrage litteraturens relevans for kultur og samfundsforståelse i din undervisning i engelsk. 

Engelsk udvikler sig parallelt med kulturen, og det fylder mere i den globale verden end nogensinde før. Men det betyder ikke, at børn og unge får en forståelse af, hvordan de udtrykker sig nuanceret på engelsk med valg af passende register og syntaks i forhold til genre og kontekst. Det får du viden om til at lære dem med modulet i engelsk som kulturteknik.

På modulet får du indsigt i de mange facetter i det engelske sprogs historie og udbredelse samt dets varierede former og funktioner som første- eller andetsprog, fremmedsprog, internationalt sprog samt lingua franca i en globaliseret, demokratisk kontekst. Den viden giver dig mulighed for bedre at fremme elevers sproglige bevidsthed, produktion og progression ved evaluering, feedback og målrettet undervisning i netop koblingen mellem kultur og sprog.

Ud over den faktuelle og historiske kontekst for engelsk, så lærer du også at påtage dig ansvar for at etablere internationale kontakter samt udvikle internationalt samarbejde, for at udvikle elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer i engelsk og i det hele taget.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær at udtrykke dig nuanceret på engelsk med blik for passende register og syntaks i forhold til genre og kontekst og brug det i din undervisning af faget. 
  • Hvordan du kan opstille udviklingsmål for eleverne med udgangspunkt i viden om det engelske sprogs struktur og brug samt det engelske sprogs historie, udbredelse og dets varierede former. 
  • Hvordan du kan inddrage internationale kontakter og inddrage internationalt samarbejde i din undervisning i engelsk.

Modulet er et valgmodul på pædagogisk diplomuddannelse men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Modulet er for dig, der ønsker at styrke undervisningen i engelsk ved at arbejde mere med udviklingsmål og kultur samt eventuelt inddrage internationale kontakter i undervisningen. 

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende 

  • kan beskrive, analysere og fortolke tekster samt planlægge litteraturpædagogisk arbejde under hensyntagen til litteraturens kultur- og samfundsmæssige aspekter. 
  • kan analysere og diskutere global kommunikation på målsproget. 
  • kan påtage sig ansvar for at etablere internationale kontakter samt udvikle internationalt samarbejde. 
  • har indsigt i interkulturel didaktik og kan tilrettelægge, analysere, vurdere og udvikle undervisning i interkulturel kommunikativ kompetence. 
  • har viden om det engelske sprogs historie og udbredelse og dets varierede former og funktioner som første- eller andetsprog, fremmedsprog, internationalt sprog samt lingua franca i en globaliseret, demokratisk kontekst. 
  • kan anvende sin viden om det engelske sprogs struktur og brug til evaluering og feedback med henblik på at fremme elevers sproglige bevidsthed, produktion og progression. 
  • behersker målsprog og -sprogbrug og kan udtrykke sig nuanceret med valg af passende register og syntaks i forhold til genre og kontekst.