Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Skolens naturfaglige kultur

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Lær at udvikle skolens naturfaglige kultur gennem vejledning og udviklingsarbejde

  • Lær hvordan du kan styrke kulturen i naturfagene med evaluering og vejledning af kolleger. 

Naturfagene er en af grundpillerne i den moderne skole, og derfor er det nødvendigt at skabe en god naturfaglig kultur blandt lærere og ledere. Med dette modul får du metoder og teorier til at skabe håndgribelige resultater i forhold til at styrke den naturfaglige kultur på din skole.

For at du kan vejlede og samarbejde med kolleger og ledelse om pædagogiske og metodiske tiltag i naturfagene, bliver du først nødt til at have den metodiske og teoretiske viden.

Den viden får du på modulet med en grundig undervisning i fagdidaktisk forskning, lærerprofessionelle vidensbaser og emnespecifik professionel viden, som du både lærer at finde og bruge. Det gør dig i stand til at lede udviklingen af undervisningen og løfte den samlede undervisningsfaglighed i teamet og ledelsen.

Målet med den styrkede naturfaglige kultur er selvfølgelig at skabe de bedste forudsætninger for elevernes læring. Det får du konkret indsigt i med en styrket undervisningsfaglighed, lærerprofessionel viden og kompetence inklusive PCK i det naturfaglige lærerkollegium.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Lær at udvikle den naturfaglige kultur ved at vejlede ledere og kollegiale teams i forbindelse med pædagogisk og didaktisk udvikling. 
  • Hvordan du får adgang til og bruger fagdidaktisk forskning, lærerprofessionelle vidensbaser og emnespecifik professionel viden. 
  • Hvordan du initierer og vedligeholder skolebaserede naturfaglige udviklingsprojekter.

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til? 

Du skal søge ind på modulet, hvis du vil have metoder og teorier til at kunne udvikle skolens naturfaglige kultur i samarbejde med kolleger og ledelse. 

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende 

  • kan initiere og vedligeholde skolebaserede naturfaglige udviklingsprojekter sammen med ledelse og kolleger med henblik på at udvikle skolens naturfaglige kultur. 
  • kan indgå i samarbejde og vejlede om at udvikle motiverende og lærerig undervisning, hvor der trækkes på lærerprofessionelle vidensbaser og emnespecifik professionel viden. 
  • har indsigt i undervisningsfaglighed, lærerprofessionel viden og kompetence inklusive PCK i det naturfaglige lærerkollegium som udgangspunkt for kompetenceudvikling internt og eksternt. 
  • har viden om fagdidaktisk forskning, lærerprofessionelle vidensbaser og emnespecifik professionel viden. 
  • kan lede udvikling af undervisning og løfte undervisningsfaglighed. 
  • kan vejlede ledere og kollegiale teams i forbindelse med pædagogisk og didaktisk udvikling med henblik på at udvikle skolens naturfaglige kultur. 

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Skolens naturfaglige kultur

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information