Gå til hovedindhold

OM UC SYD

UC SYD i tekst og tal

Strategi og organisation

Hvad er UC SYD for en størrelse? Hvad er vores mål og værdier? Hvordan er vi organiseret? Hvem samarbejder vi med? Find svar på dette og meget mere på denne side.
01

UC SYD

UC SYD er den største uddannelsesinstitution i Sydjylland. En vigtig vidensinstitution, et samlingspunkt for landsdelen. Vi har 14 professionsbacheloruddannelser, enkelte erhvervsuddannelser og korte videregående uddannelser. Vi udbyder en lang række videreuddannelser og bedriver udvikling og forskning inden for pædagogik, sundhed, og samfundsfag. Center for undervisningsmidler hjælper områdets skoler med kurser og materialer.

UC SYD har omkring 6.400 studerende på grunduddannelserne, heraf 950 internationale, ca. 5.500 på videreuddannelserne og 700 medarbejdere fordelt på fire campusser i Esbjerg, Haderslev, Kolding og Aabenraa.

Vil du vide mere om, hvor mange studerende, der er på de forskellige uddannelser og campusser og hvor mange medarbejdere, der er tilknyttet hvert campus, kan du finde yderligere information her.

02

Mål og værdier

UC SYD skaber rammen for ambitiøse studerende, der vil løfte samfundet og gøre en forskel for andre. Hos os går teori og praksis hånd i hånd. Det vi underviser og forsker i bliver gjort anvendeligt i praksis. 

Høje ambitioner

UC SYD skaber rammen for ambitiøse studerende, der vil løfte samfundet og gøre en forskel for andre. Hos os går teori og praksis hånd i hånd. Det vi underviser og forsker i bliver gjort anvendeligt i praksis. Vi balancerer høje ambitioner med et godt studieliv. Og innovation med viden, der virker.

UC SYD er til for de studerende, for samfundet og for fremtiden.

Vores uddannelser er altid på højt niveau, udviklet ud fra den nyeste forskning og direkte anvendelige. Vi afprøver nye læringsformer og udvikler forskning, der kan anvendes i den virkelige verden. UC SYD er en vidensinstitution, der kobler uddannelse og forskning med samfundets aktuelle behov.

UC SYD er en drivkraft i samarbejdet på tværs mellem uddannelsesinstitutioner, kommuner, region og virksomheder. 

Vi stiller høje krav til vores studerende, men giver også meget tilbage. Både i form af høj faglighed, individuelle talentprogrammer og videreuddannelse, der hjælper dem fremad i karrieren. Vi giver vores studerende redskaberne til at realisere deres talent, drømme og ambitioner.

UC SYD er rammen om det gode studieliv og faglig fordybelse. For studerende, der vil forme fremtiden.

Hvad gør vi?

Uddannelse for livet

Vi uddanner studerende til bestemte professioner. De fire største er lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver. Mange studerende vender tilbage senere i livet for at tage videreuddannelse hos os. Vi tilrettelægger særlige forløb for dem og de organisationer, der sender dem af sted for at lære mere.

På UC SYD er de studerendes udvikling og karriere det vigtigste. Derfor lærer vi dem at omsætte viden til virkelighed. Vi sørger for, at de både bliver specialister I deres eget fag og mestrer det tværfaglige samarbejde. Allerede under uddannelsen arbejder de med konkrete problemstillinger hos fremtidige arbejdspladser og skaber netværk, der holder. Også efter eksamen er i hus.   

Samtidig holder vi fingeren på pulsen ved at møde vores dimittender, når de har fået erfaring fra deres profession og deler deres viden med os. Vi forsker i, hvordan hverdagen i Danmarks børnehaver, skoler og sygehuse er, og hvordan den kan blive bedre. Vi hjælper også med at få det til at ske gennem udviklingsprojekter sammen med dem.

Hvem er vi?

UC SYD er én af Danmarks syv professionshøjskoler, eller University Colleges, som vi også kaldes.

UC SYD blev dannet i 2010 ved en fusion af det daværende UC Vest, med hovedsæde i Esbjerg, og det daværende UC Syd med hovedsæde i Haderslev.

Birthe Friis Mortensen har været rektor siden 2012.

Vores værdier

Vitalitet, ambition, nærhed, balance

Vores værdier er grundlaget for vores holdninger og måden hvorpå vi handler.
Det vi tror på, og det som driver os.

Vitalitet

Vi arbejder på at udvikle levende uddannelser, der forener menneskelig udvikling og et højt fag-ligt vidensniveau. Fordi vi mener, at mennesker udvikler sig bedst i dynamiske miljøer, tilpasset den enkeltes behov.

Ambition

Vi har høje ambitioner. Drivkraften i uddannelse og arbejde er et højt fagligt niveau skabt via gensidige høje krav, praksisnær forskning og evnen til at tænke nyt.

Nærhed 

Vi tager vare på menneskelige relationer. Talent skal udvikles i trygge rammer, med øje for den enkelte studerende og i tæt samarbejde med nærområdets arbejdspladser og virksomheder.

Balance

Vi mener, at det meningsfyldte liv balancerer studie, arbejde og fritid. At livskvaliteten stiger, når der er rum og overskud til at fokusere på faglig fordybelse og tryghed om det videre arbejdsliv.
 

 

03

Det strategiske landskab

Her vil vil forsøge at give dig et overblik over relevante strategiske dokumenter. 

UC SYD's vedtægt
Vedtægterne sætter rammen for UC SYD's virke.
UC SYD's vedtægt - Bilag til vedtægt

Strategisk rammekontrakt
Strategisk rammekontrakt 2018-2021 indeholder strategiske mål for UC SYD's kerneopgaver og er en aftale mellem UC SYD og Uddannelses- og forskningsministeriet.

Strategi 2021
Strategi 2021 er UC SYD's egen strategi. Formålet er et udvikle UC SYD på en række strategisk udvalgte områder. Områderne understøtter de mål, der udstikkes i den strategiske rammekontrakt. UC SYD har tre prioriterede mål i strategiperioden: At sikre kvaliteten, udvikle praksistilknytningen og skabe innovative professioner. 

Strategi 2021 omfatter perioden den 1. juli 2015 til den 31. december 2021. Lad dig ikke narre af årstallet i dokumentet. Bestyrelsen har forlænget gyldigheden, så den hænger sammen med perioden for den strategiske rammekontrakt.

Forskningsstrategi
Visionen med UC SYD's forskningsstrategi er at bedrive selvstændig, praksisnær og anvendelsesorienteret forskning med forankring i vores uddannelser, forskningsprogrammer og videncenter. Forskningen skal matche professionsfeltets behov og leve op til internationale og anerkendte standarder for professionsforskning.

International strategi
UC SYD's internationale strategi har bl.a. det formål, at det internationale skal være en naturligt integreret del af UC SYD's uddannelser og forskningsmiljø. Det internationale skal således være tilgængeligt for alle medarbejdere og studerende og bidrage til at gøre UC SYD til et udsynet studiested og en attraktiv arbejdsplads.

04

Organisationen

Bestyrelsen er UC SYD's øverste myndighed og sætter de overordnede rammer for institutionen. Den daglige drift varetages af rektoratet bestående af rektor, prorektor og direktør.

Få et overblik over UC SYD's samlede organisation: Organisationsdiagram

Bestyrelsen

Se oversigt over medlemmerne i UC SYD's bestyrelse: Bestyrelsens medlemmer 2018-2022

Her finder du dagsorden og referater for de seneste 5 år:

Ledelse

Klik på nedenstående for at få kontaktoplysninger på ledere i UC SYD og billeder til download. 

Rektorat

Rektor Birthe Friis Mortensen
bfmo@ucsyd.dk
7266 2024
Billede 1 billede 2billede 3

Prorektor Alexander von Oettingen
avoe@ucsyd.dk
7266 5209
Billede 1 - Billede 2 - Billede 3 - Billede 4

Direktør Henrik Leth
hlet@ucsyd.dk
7266 2026
Billede 1billede 2

Institutchefer

Jesper Wiese, Institut for pædagoguddannelse
jwie@ucsyd.dk

Anette Nicolaisen, Institut for samfundsfag og kommunikation
anic@ucsyd.dk
7266 2923
Billede 1 Billede 2

Lars Breinholt Søndergaard, Institut for læreruddannelse
lbso@ucsyd.dk
7266 5003
Billede 1 - Billede 2

Heidi Have, Institut for sundhedsuddannelse
hhav@ucsyd.dk
7266 2842
Billeder på vej

Studiechefer og -ledere

Studiechefer

Edel Marie Thomsen, sygeplejerskeuddannelsen i Aabenraa
emth@ucsyd.dk
7266 5701
Billede

Heidi Have, institut for sundhedsuddannelse (konstitueret)
hhav@ucsyd.dk
7266 2842
Billeder på vej

Hans Tauman, læreruddannelsen i Esbjerg
htau@ucsyd.dk
7266 3041
Billede 1 - Billede 2

Studieledere

Anne Birgitte Hermansen, pædagoguddannelsen i Esbjerg
abhe@ucsyd.dk
7266 5610
Billede 1 - Billede 2

Birgit Christensen, bioanalytikeruddannelsen
blch@ucsyd.dk
7266 2738 
Billede 1 - Billede 2

Britta Martinsen, studieleder socialrådgiveruddannelsen i Esbjerg
bmar@ucsyd.dk
7266 2969
Billeder på vej

Camilla Moesgaard, studieleder socialrådgiveruddannelsen i Aabenraa
camo@ucsyd.dk
7266 2936
Billeder på vej

Einar Gylling Dørup, pædagoguddannelsen i Kolding
egdo@ucsyd.dk
7266 5411
Billeder er på vej

Henrik Beyer, administrationsbachelor
hbey@ucsyd.dk 
7266 2972
Billede

Inger Langdal Nielsen, ergoterapeutuddannelsen
ilni@ucsyd.dk
7266 2748 
Billede 1 - Billede 2

Jacob Buris Andersen, læreruddannelsen i Haderslev
jban@ucsyd.dk
7266 5037
Billede 1 - billede 2

Jens Bach Johansen, fysioterapeutuddannelsen
jbjo@ucsyd.dk
7266 2763
Billede 1 - Billede 2

Lene Kjærgård-Jensen, jordemoderuddannelsen
ljen@ucsyd.dk
7266 2821

Pia Øxenberg Hansen, ernæring og sundhed
poha@ucsyd.dk
7266 5125
Billede 1 - billede 2

Thomas Falk Frederiksen, pædagogisk assistentuddannelse
tfal@ucsyd.dk
7266 5419
Billede 1 - Billede 2

Trine Etzerodt, pædagoguddannelsen i Aabenraa
tetz@ucsyd.dk
7266 5631
Billeder på vej

UC SYD Videreuddannelse

Jens Juulsgaard Larsen, Videreuddannelseschef
jjla@ucsyd.dk
7266 5212

Anne Gregersen, Faglig leder
Ledelse
atgr@ucsyd.dk
7266 5242
Billede

Dorthe Tychsen Ludvigsen, Uddannelseskonsulent
Socialområdet
dtlu@ucsyd.dk
7266 2959
Billede 

Grethe Fogh Nielsen, Uddannelseskonsulent
Vejledning og beskæftigelse
gfni@ucsyd.dk
7266 5227
Billede

Kirsten Skaastrup, Chefkonsulent
Pædagogik
kska@ucsyd.dk
7266 5272
Billede 1 - billede 2

Lone Houmann Holst, Uddannelseskonsulent
Undervisning
lhho@ucsyd.dk
7266 5211
Billede

Ole Steen Nielsen, Chefkonsulent
osni@ucsyd.dk
7266 2513
Billede

Pia Toft Assenholm, Chefkonsulent
Leder af sundhedsfaglig videreuddannelse, Sundhed og psykiatri
ptoa@ucsyd.dk
7266 5260
Billede 1 billede 2

Forskning

Keld Thorgård, Forskningschef
ktho@ucsyd.dk
7266 5228
Billede 1 billede 2

Lene Berit Skov Bjerregaard, Docent 
Forskningsprogrammet sundhed og socialfaglig praksis
lbje@ucsyd.dk
72665247
Billede 

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen, Docent 
Forskningsprogrammet dagtilbud
trsa@ucsyd.dk
7266 5261
Billede 

Jesper von Seelen, Docent
Forskningsprogrammet sundhedsfremme og læring
jvse@ucsyd.dk
7266 5257
Billede 

Bo Morthorst Rasmussen, Docent
Forskningsprogrammet socialt arbejde, forvaltning og socialpædagogik
bmra@ucsyd.dk
7266 5642
Billede 

Christian Quvang, Docent
Forskningsprogrammet inklusion og eksklusion
cquv@ucsyd.dk
7266 2516 
Billede 

Børge Koch, Videncenterchef
Videncenter for sundhedsfremme
bfko@ucsyd.dk
7266 5250
Billede

Uddannelsesudvalg

Uddannelsesudvalgene er en del af lovgivningen om professionshøjskoler. Hver enkelt uddannelse på UC SYD har sit eget uddannelsesudvalg, der består af personer med kompetence inden for udvikling og kvalitetssikring af uddannelserne og af personer med kendskab til arbejdsmarkedet.

Uddannelsesudvalget rådgiver bestyrelsen, rektor og ledelsen af det pågældende uddannelsesområde om uddannelsernes indhold, profil, kvalitet, relevans samt om den regionale uddannelsesdækning. Uddannelsesudvalget afgiver også indstillinger om studieordninger inden for udvalgets område til bestyrelsens eller rektors godkendelse.

Du finder en oversigt over uddannelsesudvalgene, deres medlemmer og dokumenter her.

05

Hvem samarbejder vi med?

Få overblik over UC SYD's partnerskaber og samarbejder med kommuner, region, uddannelsesinstitutioner og andre aktører.

UC SYD har et særligt ansvar

UC SYD er den største uddannelsesinstitution i det sydjyske. En vidensinstitution, et samlingspunkt for landsdelen. UC SYD spiller en central rolle i forbindelse med højnelse af kompetence- og vidensniveauet i Sydjylland. Vi vil være en drivkraft i samarbejdet på tværs mellem uddannelsesinstitutioner, kommuner, region og virksomheder.

Vi har et særligt ansvar for at udbyde relevante videreuddannelser, kurser og skræddersyede uddannelsesforløb samt indgå i forsknings- og udviklingssamarbejder med områdets offentlige og private virksomheder.

Derfor indgår vi aftaler om partnerskab og samarbejde med kommuner, region, uddannelsesinstitutioner og andre aktører.

I samarbejdet bygger vi på frugten af aktuel og relevant viden fra egen og andres forskning.

Aftalerne etableres efter følgende model:

  • Partnerskabsaftale på øverste ledelsesniveau - her drøftes og fastlægges den overordnede fælles politik og strategi på baggrund af det konkrete samarbejde, der udmøntes i samarbejdsaftaler på forvaltningsniveau og i afgrænsede projekter. 
  • Samarbejdsaftaler - mellem kommunale forvaltninger/afdelinger/områder og UC SYD's professionsbacheloruddannelser/videncentre/efter- og videreuddannelser, der lægger rammerne for den konkrete sektors samarbejde.
  • Projekter - der udmønter konkrete emner og temaer under partnerskabet og samarbejdsaftaler.
Nordic-Russian Network

Partners

Nizhnevartovsk State Unviersity (NVSU)
.... is one of the leading universities in Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug – Ugra, the region of great economic importance in RF. NSUH has asserted position of the regional center in the field of international cooperation among KhMAO-Ugra HEIs. The university has developed rapidly in recent years and nowadays it represents an advanced institution that is home to 9 faculties and 23 academic departments, which have established reputations for excellence and innovative programs granting Bachelor's and Master's degrees. NVSU has a student body over 5,000. NVSU has a strong international and research focus with links to countries around the globe.

JAMK University of Applied Sciences (JAMK)
.... is a multidisciplinary higher education institution with four educational units: Schools of Business, Health and Social Studies and Technology and Teacher Education College, about 8,500 students and 710 staff members. JAMK offers first and second-cycle degree education, open studies, continuing education, tailored training courses, expert services based on the needs of the working life. In addition, JAMK carries out RDI activities to create solutions, products, and innovations that can directly benefit the working life. JAMK coordinates or participates in approximately 120 RDI projects on a yearly basis. The Finnish Higher Education Council (FINHEEC) has renewed JAMK’s quality label in 2013.

Yugra State University
... is experienced in international collaboration, including participation in the EU Tempus IV programme, FP7, international student and staff exchanges, is a member of international networks and associations such as an International Association of universities and colleges of the Arctic (UArctic). To reach the goals Yugra State University is ready to finance all its activities which are necessary to build an efficient Network for International Relations in Higher Education with partners from Nordic Europe

University College South Denmark (UCSYD)
...is an independent HEI that provides a broad range of higher education study programmes. It offers thirteen professsional bachelor degree programmes as well as continuing and professional education programmes within the fields of Educational Sciences, Health Sciences, Social Sciences, Management, and Communications Sciences. 6,000 studentsattend the university college which employs around 700 academic staff.

The department for teacher education in Haderslev is well known for its international profile and its expertise on digital learning. About 20% of the students come from other countries either as full time students or on Erasmus courses. The department has extensive experience on international cooperation projects supported by various programmes.

Activities

Roadmap for enhanced internationalization in higher education

Part one: The Landscape of Internationlization in the Nordic countries and Russia

Part two: Future Collaborations within the Network

  • International collaboration on the bachelor thesis
  • Development of an international didactics

Documentation from the 2016 project

Kick-off Meeting in Jyväskyla, February-March 2016

Workshop in Nizhnevartovsk, May 2016

 

06

Årsrapporter

Her finder du UC SYD’s årsrapporter fra de seneste 5 år. Her kan du læse om UC SYD’s hovedtal, nøgletal, årsberetningen,  regnskab m.m.